Penggunaan animasi melalui multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran matapelajaran elektrik dan elektronik

Sahidun, Sahairil Azlan (2003) Penggunaan animasi melalui multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran matapelajaran elektrik dan elektronik. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn.

[img]PDF
1207Kb

Abstract

Dengan adanya kemajuan teknologi dalam dunia pendidikan hari ini, pengunaan elemen animasi seperti pergerakan, warna dan ilustrasi kini mampu disampaikan dalam bentuk yang lebih efektif seperti melalui multimedia interaktif. Kajian ini teleh dijalankan untuk mengkaji kesan penggtli1aan animasi melalui multimedia interaktif dalam pembelajaran matapelajaran elektrik dan elektronik bagi kursus Diploma Kejuruteraan Elektrik. Kajian yang dijalankan mengunakan rekabentuk ujian pra dan pasca dengan kumpulan eksperimen dan kawalan. Sampel kajian adalah dua kumpulan pelajar Diploma Kejuruteraan Elektrik IA sesi 2003/2004 di Politeknik Sultan Hj. Ahmad Shah Kuantan, Pahang. Hasil kajian telah menunjukkan bahawa (i) penggunaan animasi melalui multimedia interaktif telah meningkatkan pencapaian pelajar dalam ujian elektrik':dan elektronik (ii) antara tiga jenis elemen animasi yang dikaji, elemen ilustrasi telah dikenalpasti oleh pelajar sebagai elemen paling penting bagi membantu mereka meempelajari elektrik dan elektronik (iii) penggunaan animasi melalui multimedia interaktif juga telah meningkatkan interaksi dua hala antara pensyarah-pelajar. Kesimpulan yang dibuat ialah penggunaan animasi melalui multimedia interaktif boleh membantu meningkatkan keberkesanan pangajaran dan pembelajaran dalam matapelajaran elektik dan elektronik.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:L Education > LB Theory and practice of education > LB1024 Teaching (Principles and practice)
ID Code:1024
Deposited By:Normajihan Abd. Rahman
Deposited On:20 Apr 2011 12:23
Last Modified:29 Apr 2011 14:42

Repository Staff Only: item control page