Rosool Gani, Mohammad Firros (2020) Keberkesanan modul infusi kemahiran berfikir aras tinggi pembelajaran luar bilik darjah (iKBAT-PLBD) bagi bidang pembelajaran sukatan dan geometri. Doctoral thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
|
Text
24p MOHAMMAD FIRROS BIN ROSOOL GANI.pdf Download (1MB) | Preview |
|
Text (Copyright Declaration)
MOHAMMAD FIRROS BIN ROSOOL GANI COPYRIGHT DECLARATION.pdf Restricted to Repository staff only Download (708kB) | Request a copy |
||
Text (Full Text)
MOHAMMAD FIRROS BIN ROSOOL GANI WATERMARK.pdf Restricted to Registered users only Download (46MB) | Request a copy |
Abstract
Kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) merupakan satu kemahiran berfikir yang sangat diperlukan dalam mendepani cabaran kehidupan masa kini terutama dalam bidang matematik. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengkaji sama ada KBAT matematik pelajar dapat ditingkatkan dengan menggunakan modul infusi Kemahiran Berfikir Aras Tinggi - Pembelajaran Luar Bilik Darjah (iKBAT–PLBD) atau tidak? Justeru itu, satu kerangka perancangan telah dibuat terhadap empat kemahiran tertinggi dalam Taksonomi Bloom semakan semula yang juga merupakan konstruk utama dalam KBAT. Konstruk KBAT tersebut ialah konstruk menganlisis, mengaplikasi menilai dan mencipta. Sampel kajian ini melibatkan 120 pelajar tingkatan 1 di empat buah sekolah yang berbeza di negeri Johor. Dalam menjalankan kajian kuasi eksperimental ini, data dikumpul melalui kajian keputusan ujian pra dan ujian pos sebelum dan selepas menggunakan modul bagi kumpulan rawatan. Manakala pendekatan PdP tradisional pula digunakan bagi kumpulan kawalan. Hasil daripada analisis data menunjukkan bahawa aktiviti pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) yang bertunjangkan modul iKBAT–PLBD telah dapat meningkatkan penguasaan matematik pelajar dalam kempat-empat tahap KBAT serta bagi keseluruhan tahap. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikasi antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan terhadap peningkatan KBAT pelajar dalam matematik dengan menggunakan pendekatan iKBAT–PLBD bagi tahap mengaplikasi, menganalisis, menilai, mencipta juga secara keseluruhan. Kesimpulannya, kajian ini dapat memberi manfaat kepada semua pihak termasuk pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), pihak pentadbiran sekolah, ibubapa, guru matematik malah bagi pelajar itu dari segi pengubalan dasar yang berkaitan, pengaplikasian dan sebagai satu bukti keberkesanan dalam proses pemerkasaan KBAT matematik di Malaysia.
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1050.9-1091 Educational psychology |
Divisions: | Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education |
Depositing User: | Miss Afiqah Faiqah Mohd Hafiz |
Date Deposited: | 30 Sep 2021 05:05 |
Last Modified: | 30 Sep 2021 05:05 |
URI: | http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/1136 |
Actions (login required)
View Item |