Kerangka kemahiran employability dan kompetensi pengurusan kerjaya yang mempengaruhi kemahiran kerjaya graduan kolej vokasional

Ma’arof, Rosmawati (2020) Kerangka kemahiran employability dan kompetensi pengurusan kerjaya yang mempengaruhi kemahiran kerjaya graduan kolej vokasional. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
Text
24p ROSMAWATI MA‘AROF.pdf

Download (3MB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
ROSMAWATI MA‘AROF COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (3MB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
ROSMAWATI MA‘AROF WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

TVET merupakan salah satu bidang pendi22dikan yang bertujuan bagi menghasilkan pekerja mahir bagi pembangunan ekonomi negara. Platform pendidikan ini bukan sahaja untuk membangunkan pembangunan akademik dan teknikal pelajar, tetapi juga melahirkan pelajar bagi memperolehi kemahiran berkaitan pekerjaan. Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan kerangka model kemahiran employability dan kompetensi pengurusan kerjaya yang mempengaruhi kemahiran kerjaya graduan KV. Kajian ini bersifat deskriptif dan inferensi menggunakan pendekatan Model Persamaan Struktur (SEM) dan perisian AMOS untuk membangunkan kerangka model. Kajian ini menggunakan borang soal selidik dan diedarkan kepada 280 graduan KV kursus Teknologi Elektrik dan Elektronik bagi KV Muar, KV Segamat, KV Melaka Tengah, KV Datuk Seri Md Zin, KV Juasseh and KV Kuala Klawang. Hasil kajian diperolehi melalui model pengukuran CFA yang dikumpulkan, terbukti bahawa pembolehubah iaitu kemahiran kerjaya mempunyai hubungan yang signifikan dan positif dengan kemahiran employability dan kompetensi pengurusan kerjaya di kalangan graduan KV. Sementara itu, kemahiran employability adalah pembolehubah yang paling tinggi dalam memberi sumbangan iaitu sebanyak 76 peratus. Kajian ini mencadangkan penambahbaikan kurikulum kepada Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional bagi memperkasakan lagi kemahiran kerjaya graduan KV dalam memenuhi kehendak industri.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300-2430 Higher education
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300-2430 Higher education > LB2371-2372 Graduate education
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 30 Sep 2021 05:26
Last Modified: 30 Sep 2021 05:26
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/1151

Actions (login required)

View Item View Item