Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional

Ab. Halim, Haizum Hanim (2012) Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Malaysia.

[img] Text
24p HAIZUM HANIM AB. HALIM.pdf

Download (10MB)
[img] Text (Copyright Declaration)
HAIZUM HANIM AB. HALIM COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (490kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
HAIZUM HANIM AB. HALIM WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (130MB) | Request a copy

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan sebuat kit pengajaran transistor sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) untuk meningkatkan kesefahamn pelajar bagi topik transistor di Sekolah Menengah Vokasional (SMV). Kajian ini berbentuk kuasi-eksperiman yang melibatkan dua kumpulan pelajar tingkatan empat yang mengambil kursus Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik. Pra-ujian dan pasca-ujian direka dan dibangunkan untuk menilai tahap kefahaman pelajar bagi topik transistor. Pra-ujian yang berbentik soalan aneka pilihan diberikan untuk memastikan keseragaman tahap pengetahuan responden yang mengambil bahagian dalam kajian ini. Pasca-ujian akan diberikan selepas rawatan dan hasil kajian akan menunjukkan kesan pengajaran yang menggunakan ABBM terhadap kefahaman pelajar. Ujian Lavene's telah dijalankan untuk melihat kesetaraan pengetahuan awal antara pelajar dan hasilnya menunjukkan tiada perbezaan pengetahuan awal antara pelajar (nilai Signifikan ialah 0.482>0.005, melebihi aras keyakinan 95%). Ujian t-independent Samples melebihi aras keyakinan 95% (0.05) menunjukkan 0.150. Dapatan daripada ujian-t menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi min markah pasca ujian antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Nilai skor min bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi dibandingkan dengan kumpulan kawalan iaitu 18.47 dan 12.93. Ini menunjukkan bahawa pencapaian prestasi dalam ujian penilaian transistor bagi kumpulan yang didedahkan dengan model ABBM kit pengajaran transistor ( kumpulan rawatan) adalah lebih tinggi berbanding kumpulan pelajar yang mengikuti sesi P&P secara konvensional (kumpulan kawalan). Ia dapat disimpulkan bahawa, penggunaan kit pengajaran transistor sebagai model ABBM memberi kesan terhadap kefahaman pelajar berkenaan topik transistor.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T61-173 Technical education. Technical schools
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 08 Aug 2024 02:11
Last Modified: 08 Aug 2024 02:11
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/11512

Actions (login required)

View Item View Item