Keperluan program persediaan penempatan guru teknikal di kawasan pedalaman

Supian, Nazirah (2014) Keperluan program persediaan penempatan guru teknikal di kawasan pedalaman. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Malaysia.

[img]
Preview
Text
24p NAZIRAH SUPIAN.pdf

Download (828kB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
NAZIRAN SUPIAN COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (3MB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
NAZIRAN SUPIAN WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2013-2025 dilaksanakan bagi mengurangkan jurang dan kekurangan dalam pendidikan agar pendidikan yang berkualiti di Malaysia dapat dicapai. Selain itu, matlamat untuk melahirkan tenaga kerja yang berkemahiran juga merupakan salah satu matlamat yang ingin dicapai oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Oleh itu, keupayaan dan kesediaan para guru diambilkira bagi merealisasikan matlamat penambahbaikan sistem pendidikan Malaysia. Kajian ini dijalankan bagi mengkaji keperluan program persediaan penempatan guru teknikal di kawasan pedalaman. Kajian yang dijalankan adalah kajian kuantitatif berbentuk tinjauan. Data diperolehi melalui borang soal selidik yang dijawab oleh pelajar semester akhir sarjana muda dan pelajar sarjana Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Data mentah dianalisis dalam berbentuk deskriptif dan inferensi menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 20.0. Dapatan kajian menunjukkan kesediaan pelajar terhadap penerimaan penempatan di kawasan pedalaman adalah tinggi. Namun, mereka masih memerlukan pengaruh luaran bagi meningkatkan lagi tahap kesediaan penerimaan penempatan di kawasan pedalaman. Analisis perbezaan antara pelajar sarjana muda dan pelajar sarjana menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan (nilat t= 1.22 dan nilai p > 0.05) terhadap tahap kesediaan penerimaan penempatan di kawasan pedalaman. Antara isi program yang diperlukan ialah pengalaman awal beraktiviti, bersosial, penyediaan bahan pengajaran dan penerokaan di kawasan pedalaman. Malah ia perlu dijalankan selama lebih dari satu minggu sebelum mereka betul-betul pergi bertugas di kawasan pedalaman. Walau bagaimanapun, kajian mendapati program persediaan penempatan di kawasan pedalaman masih diperlukan oleh bakal guru sekiranya mereka mendapat penempatan di sana.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LC Special aspects of education > LC980-1099.5 Types of education > LC1041-1048 Vocational education (General)
L Education > LC Special aspects of education > LC980-1099.5 Types of education
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 03 Oct 2021 08:07
Last Modified: 03 Oct 2021 08:07
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/1597

Actions (login required)

View Item View Item