Kompetensi guru dalam pengajaran amali teknologi pembinaan di kolej vokasional

Syed Ali, Syed Jaafar (2014) Kompetensi guru dalam pengajaran amali teknologi pembinaan di kolej vokasional. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
Text
24p SYED JAAFAR SYED ALI.pdf

Download (618kB) | Preview
[img] Text (Full Text)
SYED JAAFAR SYED ALI WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Untuk melahirkan lebih ramai tenaga kerja yang mahir dan separa mahir, guru merupakan tenaga pengajar yang perlu mempunyai tahap kecekapan yang tinggi dari segi pengetahuan, kemahiran dan juga sikap. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti kompetensi guru dalam pengajaran amali. Tujuan kajian ini adalah untuk: (i) mengenalpasti tahap pengetahuan, kemahiran dan sikap guru dalam pengajaran amali Teknologi Pembinaan di kolej vokasional; (ii) mengenal pasti perbezaan dari pengetahuan berdasarkan jantina dalam proses pengajaran amali Teknologi Pembinaan; dan (iii) mengenalpasti perbezaan dari segi kemahiran berdasarkan pengalaman guru dalam proses pengajaran amali Teknologi Pembinaan. Kajian ini merupakan kajian tinjauan deskriptif yang menggunakan soal selidik berskala Likert sebagai instrumen. Seramai 60 orang guru yang dipilih secara sampel bertujuan yang merupakan guru yang mengajar amali Teknologi Pembinaan di Kolej Vokasional negeri Pahang. Data-data di analisis menggunakan perisian Winsteps 3.69.1.11 dengan pendekatan Model Pengukuan Rasch bagi mendapatkan nilai skor min dan min logit. Hasil analisis mendapati tahap pengetahuan, kemahiran dan sikap guru dalam pengajaran amali Teknologi Pembinaan berada pada tahap yang tinggi. Analisis juga mendapati terdapat perbezaan pengetahuan guru berdasarkan jantina iaitu guru lelaki lebih berpengetahuan dalam pengajaran amali teknologi pembinaan berbanding guru perempuan. Manakala tidak terdapat perbezaan kemahiran guru berdasarkan pengalaman mengajar iaitu guru baru mengajar mempunyai kemahiran amali yang sama dengan guru yang sudah lama mengajar. Pengkaji berharap hasil kajian dapat membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran terutamanya melibatkan pengajaran amali di bengkel.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LC Special aspects of education > LC980-1099.5 Types of education
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 04 Oct 2021 08:41
Last Modified: 04 Oct 2021 08:41
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/1691

Actions (login required)

View Item View Item