Pengetahuan, sikap dan kesedaran pensyarah dalam pengamalan penyelidikan di politeknik premier

Che Hassan, Yuhanis (2015) Pengetahuan, sikap dan kesedaran pensyarah dalam pengamalan penyelidikan di politeknik premier. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
Text (24 pages)
24p YUHANIS CHE HASSAN.pdf

Download (2MB) | Preview
[img] Text (Full Text)
YUHANIS CHE HASSAN WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Pelaksanaan penyelidikan dan pembangunan merupakan agenda penting ke arah mengukuhkan institusi pengajian tinggi di Malaysia. Kelebihan melaksanakan penyelidikan adalah jelas dan nyata, tetapi amalannya di dalam sistem pengajian politeknik masih rendah. Oleh sebab itu, satu kajian telah dilaksanakan untuk mengkaji pengetahuan, sikap dan tahap kesedaran pensyarah dalam pengamalan penyelidikan di politeknik. Rekabentuk kajian yang digunakan dalam kajian ini adalah berbentuk tinjauan deskriptif dengan menggunakan pendekatan kuantitatif melalui instrumen soal selidik. Kajian ini melibatkan tiga buah politeknik yang telah dinaik taraf menjadi Politeknik Premier iaitu Politeknik Sultan Ibrahim, Johor; Politeknik Ungku Omar, Perak; dan Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Selangor. Seramai 317 orang pensyarah telah dijadikan sampel kajian yang terdiri daripada pensyarah di jabatan kejuruteraan dan jabatan bukan kejuruteraan. Data dianalisis menggunakan SPSS versi 21.0 bagi menentukan purata skor min dan mencari perbezaan aspek yang dikehendaki. Secara keseluruhannya, hasil analisis data menunjukkan bahawa pengetahuan, sikap dan kesedaran pensyarah dalam pengamalan penyelidikan di Politeknik Premier berada pada tahap yang tinggi dan hasil dapatan daripada ujian inferensi pula mendapati bahawa tiada perbezaan yang signifikan terhadap pengamalan penyelidikan dalam kalangan pensyarah antara jabatan kejuruteraan dengan jabatan bukan kejuruteraan di Politeknik Premier. Pengamalan penyelidikan adalah penting untuk melahirkan jiwa penerokaan di samping dapat mengembangkan kreativiti dan seterusnya menyumbang kepada perkembangan ilmu pengetahuan.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education
Depositing User: Mrs. Nur Nadia Md. Jurimi
Date Deposited: 04 Oct 2021 08:48
Last Modified: 04 Oct 2021 08:48
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/1729

Actions (login required)

View Item View Item