Faktor-faktor kesukaran penjanaan idea dalam kalangan pelajar rangkaian Universiti Teknikal Malaysia

Yee , Mei Heong and Md Yunos, Jailani and Tee , Tze Kiong and Othman, Widad and Mohamad, Mimi Mohaffyza and Hassan, Razali (2011) Faktor-faktor kesukaran penjanaan idea dalam kalangan pelajar rangkaian Universiti Teknikal Malaysia. In: International Conference on Teaching and Learning in Higher Education 2011 (ICTLHE2011) , 21-23 November 2011, Melaka.

[img]
Preview
PDF
82Kb

Abstract

Idea adalah buah fikiran kreatif atau inovasi yang sangat penting kepada kita kerana idea dapat membantu kita membuat keputusan, menyelesaikan sesuatu masalah atau menjana idea produk konkrit dan abstrak. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti faktor-faktor kesukaran penjanaan idea dalam kalangan pelajar teknikal Tahun 1, 2, 3 dan 4 yang mengambil program Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Kejuruteraan Awam, Elektrik dan Elektronik dan Mekanikal di empat buah universiti teknikal, Malaysia. Seramai 375 orang pelajar teknikal telah dipilih secara rawak sebagai sampel kajian. Satu set soal selidik yang dibangunkan telah digunakan sebagai instrumen kajian untuk pengumpulan data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa seramai 319 orang pelajar teknikal, iaitu 85.1% menghadapi masalah semasa menyelesaikan tugasan kerja kursus individu. Masalah yang paling banyak dihadapi oleh pelajar teknikal semasa menyelesaikan tugasan kerja kursus individu adalah masalah kesukaran menjana idea, iaitu sebanyak 51.5%. Ulasan atau kritikal artikel merupakan tugasan yang paling banyak pelajar teknikal menghadapi kesukaran menjana idea semasa menyelesaikannya. Ini diikuti oleh tugasan penghasilan model, tugasan bertulis, laporan, folio dan sebagainya. Faktor paling utama kesukaran penjanaan idea dalam kalangan pelajar teknikal adalah disebabkan oleh kebuntuan idea. Ini diikuti oleh kekurangan kemahiran khusus, kekurangan maklumat, kekurangan latihan untuk menjana idea dan sebagainya. Seramai 261 orang pelajar teknikal berpendapat bahawa kesukaran menjana idea merupakan faktor utama mempengaruhi pencapaian tugasan kerja kursus mereka. Maka, secara kesimpulan, masalah kesukaran penjanaan idea harus ditangani secepat mungkin. Hal ini kerana penjanaan idea adalah penting bagi menyelesaikan tugasan kerja kursus individu dalam kalangan pelajar teknikal.

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords:faktor kesukaran; pelajar teknikal; penjanaan idea; rangkaian Universiti Teknikal Malaysia
Subjects:L Education > LB Theory and practice of education > LB1050 Educational psychology
Divisions:Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Professional Education
ID Code:2188
Deposited By:Nurul Elmy Mohd. Yusof
Deposited On:13 Dec 2011 16:36
Last Modified:18 Jan 2016 16:21

Repository Staff Only: item control page