Hubungan di antara status Sosio Ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademk : satu kajian ke at as pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan

Mat Il, Mohd Zainal (2004) Hubungan di antara status Sosio Ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademk : satu kajian ke at as pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
Text
MOHD ZAINAL BIN MAT IL - 24p.pdf

Download (2MB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
MOHD ZAINAL BIN MAT IL - declaration.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (700kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
MOHD ZAINAL BIN MAT IL - fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar aliran teknikal. Kajian ini dijalankan ke atas pelajar tingkatan empat aliran teknikal di lima buah Sekolah Menengah Teknik di Negeri Sembilan iaitu Sekolah Menengah Teknik Tuanku Jaafar, Sekolah Menengah Teknik Juasseh, Sekolah Menengah Teknik Pertanian Rembau, Sekolah Menengah Teknik Ampangan dan Sekolah Menengah Teknik Port Dicksoa Seramai 350 orang pelajar terlibat dalam kajian ini dan dipilih secara rawak mudah. Analisis regresi mudah dan regresi berbilang digunakan untuk melihat hubungan di antara pembolehubah yang dikaji. Keseluruhan data kajian telah dianahsis menggunakan perisian Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) versi 11.5 dengan membuat pengiraan peratusan dan regresi. Dapatan kajian menunjukkan secara majoritinya, SSE mempunyai hubungan yang signifikan dengan tahap pencapaian akademik pelajar. Dengan itu dapat dirumuskan bahawa SSE mempengaruhi tahap pencapaian akademik pelajar aliran teknikal. Beberapa cadangan dikemukakan untuk panduan kajian selanjutnya.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LC Special aspects of education > LC65-245 Social aspects of education > LC189-214.53 Educational sociology
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Technology Studies
Depositing User: Miss Nur Rasyidah Rosli
Date Deposited: 01 Nov 2021 00:45
Last Modified: 01 Nov 2021 00:45
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/2408

Actions (login required)

View Item View Item