Mengukur keselamatan dan keslhatan fasllitl sekolah tadika swasta di Medan

H. Nurman, S, Siti Nurhidayah (2011) Mengukur keselamatan dan keslhatan fasllitl sekolah tadika swasta di Medan. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
PDF
681Kb

Abstract

Pengurusan fasiliti sekolah tadika merupakan satu aspek penting yang perlu diberi perhatian oleh semua pihak. Statistik kemalangan sekolah tadika dan pemerhatian awal menunjukkan bahawa sebahagian besar sekolah tadika di Medan dalam keadaan sederhana, khususnya dalam aspek keselamatan dan kesihatan. Kajian ini memfokuskan kepada kriteria-kriteria keselamatan dan kesihatan fasiliti sekolah tadika di Medan. Pendekatan yang dilakukan dalam penyelidikan ini adalah melalui pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Pendekatan kualitatif dilaksanakan secara temu bual menggunakan instrumen semi berstruktur ke atas 10 responden pegawai Jabatan Pendidikan Kota Medan. Manakala pendekatan kuantitatif dilakukan berasaskan Contruction Safety Index (CSI). Pengukuran adalah menggunakan kriteria yang diklasifikasikan kepada sangat baik, baik, sederhana, teruk dan sangat teruk. Instruinen yang digunakan adalah instrumen kaji selidik ke atas 250 responden terdiri daripada sun1 besar dan pengajar daripada 125 sekolah tadika swasta. Seterusnya. setiap kriteria tersebut dianalisis dan dinilai. Hasil kajian menunjukkan bahawa sekolah tadika swasta diklasifikasikan sebagai sangat baik adalah 6 %, baik 11 %, sederhana 53 %, teruk 20 % dan sangat teruk adalah 10 %. Secara keseluruhannya, majoriti sekolah tadika swasta di Medan berada dalam keadaan sederhana, manakala sekolah tadika swasta yang berkeadaan teruk lebih banyak dibandingkan sekolah tadika swasta yang dalam keadaan baik. Oleh yang demikian instrumen pengukuran dan penilaian keselamatan dan kesihatan sekolah tadika swasta yang dibangunkan boleh dijadikan instrumen untuk menilai kualiti fasiliti keselamatan dan kesihatan sekolah tadika bukan sahaja di Medan bahkan seluiuh tadika di Indonesia.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:L Education > LC Special aspects of education
ID Code:2422
Deposited By:Normajihan Abd. Rahman
Deposited On:18 Apr 2012 12:50
Last Modified:18 Apr 2012 12:50

Repository Staff Only: item control page