Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam

Mohamed, Nor Hidayah (2004) Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img] Text (Copyright Declaration)
NOR HIDAYAH BT HJ MOHAMED - declaration.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (314kB) | Request a copy
[img]
Preview
Text (24 pages)
NOR HIDAYAH BT HJ MOHAMED - 24p.pdf

Download (2MB) | Preview
[img] Text (Full Text)
NOR HIDAYAH BT HJ MOHAMED - fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Modul Pembelajaran Kendiri (MPK) bukan perkara yang baru diperkenalkan di arena pendidikan. Pelbagai bentuk MPK yang semakin berkembang di negara kita terutamanya modul bercetak yang merupakan modul paling popular di kalangan pengajar dan pelajar. Sungguhpun begitu, MPK dalam bentuk elektronik yang berintegrasikan multimedia merupakan perkara baru yang semakin berkembang dan perlu diberi penekanan dalam meningkatkan kualiti dalam bidang pendidikan di negara kita amnya. Justeru, kajian berbentuk tinjauan dan penilaian ini bertujuan menilai sejauhmana keberkesanan MPK berasaskan multimedia yang dikenali sebagai e-modul yang dibangunkan bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran di Politeknik. Penyelidik telah menguji sejauhmana e-modul ini dapat meningkatkan kefahaman para pelajar, bersifat interaktif, mesra pelajar, fleksibel dan tahap kepuasan pelajar terhadap hasil keseluruhan e-modul yang dibina. Responden bagi kajian ini terdiri daripada 40 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Awam, Semester 6, Politeknik Shah Alam. Melalui penggunaan instrumen soal selidik, pengumpulan data atau penilaian kajian adalah berdasarkan kepada persepsi pelajar terhadap keberkesanan e-modul yang dibangunkan. Segala data yang telah dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan 'Statistical Packages for Social Sciences' (SPSS) Versi 11.0 yang melibatkan skor min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap peningkatan kefahaman pelajar, interaktif, mesra pengguna, fleksibel serta hasil keseluruhan berada pada tahap yang tinggi.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GB Physical geography > GB651 - 2998 Hydrology. Water
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education
Depositing User: Mrs. Nur Nadia Md. Jurimi
Date Deposited: 02 Nov 2021 01:26
Last Modified: 02 Nov 2021 01:26
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/2995

Actions (login required)

View Item View Item