Rameli, Norizan and Jaes, Lutfan and Junaidi, Noni Harianti (2020) Kecekapan dan keberkesanan sektor perkhidmatan awam dalam mendepani cabaran revolusi industri 4.0. In: Pena birokrasi. Penerbit UTHM, pp. 111-122. ISBN 978-967-2389-99-6
Text
Bab09.pdf Restricted to Registered users only Download (125kB) | Request a copy |
Abstract
Kecekapan dan keberkesanan sektor perkhidmatan awam sering dipersoalkan walaupun pelbagai inisiatif diambil untuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan sektor ini. Oleh itu, artikel ini akan membincangkan kecekapan dan keberkesanan sektor perkhidmatan awam dalam mendepani cabaran Revolusi Industri 4.0 yang sememangnya memberi impak kepada sektor perkhidmatan awam. Perkembangan Revolusi Industri 4.0 digagaskan dalam Rancangan Lima Tahun negara seiring Pelan Strategik Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia untuk memastikan sektor perkhidmatan awam kekal relevan dalam arus modenisasi. Proses penambahbaikan kepada sistem e-kerajaan juga mempengaruhi kecekapan dan keberkesanan sektor perkhidmatan awam. Perancangan strategik, komunikasi berkesan dan kerjasama semua lapisan penjawat awam amatlah diperlukan bagi kemapanan sektor ini untuk berhadapan dengan era Revolusi Industri 4.0.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Civil service--Malaysia; Public administration--Malaysia; Civil service ethics--Malaysia; Government publications--Malaysia |
Subjects: | D History General and Old World > DS Asia L Education > L Education (General) > L7-97 Periodicals. Societies |
Depositing User: | Mrs. Siti Noraida Miskan |
Date Deposited: | 03 Jan 2022 02:51 |
Last Modified: | 03 Jan 2022 02:51 |
URI: | http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/3002 |
Actions (login required)
View Item |