Kecekapan dan keberkesanan sektor perkhidmatan awam dalam mendepani cabaran revolusi industri 4.0

Rameli, Norizan and Jaes, Lutfan and Junaidi, Noni Harianti (2020) Kecekapan dan keberkesanan sektor perkhidmatan awam dalam mendepani cabaran revolusi industri 4.0. In: Pena birokrasi. Penerbit UTHM, pp. 111-122. ISBN 978-967-2389-99-6

[img] Text
Bab09.pdf
Restricted to Registered users only

Download (125kB) | Request a copy

Abstract

Kecekapan dan keberkesanan sektor perkhidmatan awam sering dipersoalkan walaupun pelbagai inisiatif diambil untuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan sektor ini. Oleh itu, artikel ini akan membincangkan kecekapan dan keberkesanan sektor perkhidmatan awam dalam mendepani cabaran Revolusi Industri 4.0 yang sememangnya memberi impak kepada sektor perkhidmatan awam. Perkembangan Revolusi Industri 4.0 digagaskan dalam Rancangan Lima Tahun negara seiring Pelan Strategik Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia untuk memastikan sektor perkhidmatan awam kekal relevan dalam arus modenisasi. Proses penambahbaikan kepada sistem e-kerajaan juga mempengaruhi kecekapan dan keberkesanan sektor perkhidmatan awam. Perancangan strategik, komunikasi berkesan dan kerjasama semua lapisan penjawat awam amatlah diperlukan bagi kemapanan sektor ini untuk berhadapan dengan era Revolusi Industri 4.0.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: Civil service--Malaysia; Public administration--Malaysia; Civil service ethics--Malaysia; Government publications--Malaysia
Subjects: D History General and Old World > DS Asia
L Education > L Education (General) > L7-97 Periodicals. Societies
Depositing User: Mrs. Siti Noraida Miskan
Date Deposited: 03 Jan 2022 02:51
Last Modified: 03 Jan 2022 02:51
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/3002

Actions (login required)

View Item View Item