Meninjau keperluan pendidikan keusahawanan berdasarkan kepada perspektif belia orang asli di selatan Malaysia

1Mohd Hasril, Amiruddin and Norasmah, Othman (2010) Meninjau keperluan pendidikan keusahawanan berdasarkan kepada perspektif belia orang asli di selatan Malaysia. In: World Congress on Teacher Education for TVET in conjunction with World Teachers Day Celebration, 5 - 6 10 2010, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
PDF
336Kb

Abstract

Peranan pendidikan keusahawanan untuk belia Orang Asli boleh menjadi komponen penting dalam mengatur strategi ekonomi untuk menggalakkan penciptaan kerjaya ke keusahawanan . Hasil daripada kajian ini menyediakan satu maklumat yang berguna dalam mengenal pasti elemen-elemen keusahawanan yang sesuai untuk diterapkan dalam program atau pendidikan keusahawanan berdasarkan kepada trait keusahawanan yang diperlukan oleh belia Orang Asli di Selatan Malaysia. Kajian tinjauan ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Untuk mengumpul data, satu set soal selidik telah dibina berdasarkan tujuan kajian dan tinjauan literatur. Data kajian diperoleh daripada 365 orang belia Orang Asli yang terdiri daripada sembilan sub etnik iaitu Kintak (n=2), Bateq (n=36), Orang Kuala (n=57), Orang Seletar (n=64), Jakun (n=39), Semelai (n=9), Temuan (n=144), Temiar (n=11), dan Jah Hut (n=3). Responden juga terdiri daripada 5.9 peratus belia Orang Asli yang tinggal di Selatan Malaysia (N=6092), dari tiga buah negeri iaitu Negeri Sembilan (n=103), Melaka (n=33), dan Johor (n=229). Dapatan kajian menunjukkan keperluan pendidikan keusahawanan berdasarkan kepada perspektif belia Orang Asli di Selatan Malaysia yang dikaji berada pada tahap yang tinggi (min=4.21, s.p=0.78).

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords:pendidikan keusahawanan, belia orang asli
Subjects:L Education > L Education (General)
ID Code:3166
Deposited By:M.Iqbal Zainal A
Deposited On:07 Nov 2012 12:27
Last Modified:07 Nov 2012 12:27

Repository Staff Only: item control page