Membendung gejala pelajar berisiko tinggi pada awal pengajian: satu pengalaman di Institusi Pengajian Tinggi Awam

Ab Hadi, Mohd Yusop and Mohd Yunos , Jailani (2013) Membendung gejala pelajar berisiko tinggi pada awal pengajian: satu pengalaman di Institusi Pengajian Tinggi Awam. In: Seminar Kebangsaan Pendidikan Guru 2002, 19-20 Mei 2002, Alor Setar, Kedah.

[img]
Preview
PDF
213Kb

Abstract

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad (2002) menegaskan akan perlunya warga Malaysia menguasai ilmu bagi menangkis negara dimangsai. Ballantine, Jeanne H. (1997) menjelaskan fungsi pendidikan sebagai pembentuk ahli masyarakat yang produktif dan mewarisi budaya, penyebar budaya, mengawal sosial dan perkembangan sosial, menentukan pemilihan, latihan dan kedudukan individu dalam masyarakat dan menjadi media utama untuk melakukan perubahan dan pembaharuan. Penguasaan ilmu seseorang diukur daripada pencapaian mereka dalam peperiksaan yang ditetapkan oleh penyampai ilmu. Pembendungan kejadian pelajar berisiko atau pelajar-pelajar yang gagal dalam peperiksaan di institut pengajian tinggi perlu diberi perhatian serius terutamanya apabila didominasi oleh satu-satu kelompok identiti pelajar sebagai usaha untuk menambah bilangan rakyat Malaysia yang menguasai ilmu. Jabatan Pendidikan Teknik dan Vokasional, Fakulti Teknologi Kejuruteraan, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn telah merancang dan melaksanakan program pembendungan gejala pelajar berisiko tinggi di peringkat awal pengajian dan ingin berkongsi pengalaman. Program ini dilaksanakan ke atas kumpulan pelajar-pelajar sulung Sarjana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional. Ianya lebih bersifat `pencegahan’ dan bukannya `mengubati’, dengan mengambilkira prosedur pembangunan sumber manusia. Didapati keputusan peperiksaan semester pertama semua pelajar ini mencapai tahap kedudukan baik dan membanggakan pihak fakulti dan jabatan.

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Subjects:L Education > LB Theory and practice of education > LB1050 Educational psychology
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher education
Divisions:Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Professional Education
ID Code:4113
Deposited By:Normajihan Abd. Rahman
Deposited On:28 Aug 2013 16:05
Last Modified:21 Jan 2015 15:22

Repository Staff Only: item control page