Kajian mengenai tahap pencapaian pelajar laluan politeknik berbanding dengan pelajar laluan diploma/ matrikulasi/asasi/STPM yang melanjutkan pengajian di peringkat sarjana muda di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA)

Baba , Ishak (2011) Kajian mengenai tahap pencapaian pelajar laluan politeknik berbanding dengan pelajar laluan diploma/ matrikulasi/asasi/STPM yang melanjutkan pengajian di peringkat sarjana muda di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA). Other thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
PDF
893Kb

Abstract

Penelitian ini dirancang dengan menggunakan Kajian diperincikan dengan mengambil sampel pelajar masukan 200712008. Prestasi akademik mereka diambil kira melalui pencapaian mereka sewaktu di sekolah iaitu di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), prestasi akademik di laluan sebelum mereka sambung ke peringkat Sarjana Muda samaada di Politeknik, IPT, Matrikulasi, Asasi ataupun Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia. Pelbagai kaedah yang digunakan oleh penyelidik untuk menjalankan kajian ini. la merangkumi rekabentuk kajian, kerangka operasi, populasi dan sampel kajian, instrumen kajian, kajian rintis, dan analisis data. Kajian awal bersifat 'exploratory' ini menggunakan pendekatan kuantitatif sepenuhnya dalam pengumpulan dan analisis data. Data kajian yang melibatkan pelbagai maklumat peribadi pelajar dan prestasi akademik diperolehi daripada sistem pengkalan data Universiti. Empat kumpulan pelajar terlibat dalam kajian perbandingan ini iaitu pelajar Matrikulasil STPMI Diploma IPTI Diploma Politeknik. Prestasi akademik pelajar ini diukur berasaskan 'Grade Point Average7(GPA) yang mereka perolehi di dalam Semester I dan II Sesi 200712008.

Item Type:Thesis (Other)
Subjects:L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher education
Divisions:Faculty of Engineering Technology > Department of Civil Engineering Technology
ID Code:5597
Deposited By:Normajihan Abd. Rahman
Deposited On:17 Jun 2014 15:02
Last Modified:17 Jun 2014 15:02

Repository Staff Only: item control page