Pengaruh pemanduan bas rapid terhadap penggunaan bahan bakar

Amir, Ahmad Irsyaduddin (2016) Pengaruh pemanduan bas rapid terhadap penggunaan bahan bakar. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
Text
24p AHMAD IRSYADUDDIN BIN AMIR.pdf

Download (858kB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
AHMAD IRSYADUDDIN BIN AMIR COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (452kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
AHMAD IRSYADUDDIN BIN AMIR WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Bilangan kenderaan di atas jalan raya mengalami peningkatan pada setiap tahun. Ianya membawa kepada kesesakan jalan raya terutama di dalam kawasan bandar. Pengangkutan bas awam merupakan pilihan terbaik sebagai alternatif bagi mengurangkan kesesakan. Namun begitu, terdapat beberapa halangan daripada pengusaha syarikat bas itu sendiri untuk memberi dan mengekalkan kualiti perkhidmatan kepada penumpang pada tahap yang memuaskan. Kos operasi bas merupakan salah satu faktor yang memberi kesan terhadap kualiti perkhidmatan bas. Sebanyak 50% kos operasi bas yang perlu ditanggung oleh pengusaha bas terdiri daripada bahan bakar. Oleh itu, kajian ini diperlukan untuk mengkaji pemanduan bas dalam kawasan bandar dan kesannya terhadap penggunaan bahan bakar. Objektif utama kajian ini adalah mentafsirkan jumlah penggunaan bahan bakar bagi pemanduan bas dalam kawasan bandar dan seterusnya menentukan pemanduan bas yang menggunakan jumlah bahan bakar tinggi. Data yang dikumpul adalah pada keadaan sebenar melibatkan dua laluan di sekitar Lembah Klang dengan menggunakan alat Sistem Kedudukan Global (GPS). Data yang diperolehi kemudian dimodelkan dengan menggunakan perisian SIDRATRIP. Analisis menunjukkan bahawa pecutan merupakan faktor utama yang mempengaruhi penggunaan bahan bakar. Penggunaan bahan bakar paling tinggi adalah pada julat pecutan 2.01 m/s2 hingga 2.50 m/s2. Pemanduan dari keadaan pegun untuk 30km/j pertama memberi kesan penggunaan bahan bakar tinggi sebanyak 67% kadar kenaikan kerana pemandu menggunakan kadar pecutan yang tinggi. Seterusnya, kelajuan 30km/j – 70km/j hanya memberi kesan sebanyak 10% kadar kenaikan penggunaan bahan bakar. Manakala, kelajuan yang melebihi 70km/j memberi impak yang besar terhadap penggunaan bahan bakar tinggi sebanyak 19% kadar kenaikan. Hasil kajian membuktikan bahawa penggunaan pecutan yang tinggi akan memberi impak yang besar terhadap penggunaan bahan bakar.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL1-484 Motor vehicles. Cycles
T Technology > TP Chemical technology > TP315-360 Fuel
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Built Environment > Department of Civil Engineering : Infrastructure and Geomatic Engineering
Depositing User: Miss Afiqah Faiqah Mohd Hafiz
Date Deposited: 11 Aug 2021 08:10
Last Modified: 11 Aug 2021 08:10
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/637

Actions (login required)

View Item View Item