Kemahiran boleh pindah dalam kalangan pelajar kejuruteraan di IPTA

Asha’ri, Aifaa Husna (2016) Kemahiran boleh pindah dalam kalangan pelajar kejuruteraan di IPTA. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img] Text
24p AIFAA HUSNA BINTI ASHA’RI.pdf

Download (773kB)
[img] Text (Full Text)
AIFAA HUSNA BINTI ASHA’RI WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Kemahiran boleh pindah didefinisikan sebagai kemahiran yang dimiliki oleh individu yang mempunyai kepelbagaian pengetahuan, nilai-nilai serta kemahiran hidup asas (life skills) yang diperlukan demi mendapatkan dan mengekalkan pekerjaan sedia ada. Kajian berbentuk tinjauan kuantitatif ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah dan tahap penguasaannya dari aspek adaptif, pemikiran kritis dan penyelesaian masalah. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah dan perbezaan terhadap tahap penguasaannya di antara lelaki dan perempuan. Seramai 297 orang pelajar kejuruteraan tahun tiga lepasan matrikulasi Universiti Tun Hussein Onn Malaysia telah terpilih sebagai responden untuk menjawab borang soal selidik. Data dianalisis dengan mencari nilai skor min dan Ujian-t tidak bersandar menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan bahawa persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah dan tahap penguasaannya berada pada tahap tinggi dengan nilai skor min 4.0864 dan 4.0282. Kajian juga menunjukkan bahawa wujudnya perbezaan yang signifikan dalam skor min persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah antara lelaki dan perempuan dengan nilai t signifikan 0.003. Namun begitu, hasil analisis menunjukkan tiada perbezaan bagi tahap penguasaannya dengan nilai t signifikan 0.327. Secara keseluruhannya, kesedaran yang tinggi akan membantu pelajar untuk menguasai keseluruhan kemahiran dengan sempurna. Ia juga boleh dijadikan panduan bagi pelajar untuk mengenal pasti elemen dan ciri-ciri yang diperlukan oleh majikan pada masa kini.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LC Special aspects of education > LC980-1099.5 Types of education > LC1037-1037.8 Career education
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education
Depositing User: Miss Afiqah Faiqah Mohd Hafiz
Date Deposited: 11 Aug 2021 08:12
Last Modified: 11 Aug 2021 08:12
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/641

Actions (login required)

View Item View Item