Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor

Syed Hamid, Sharifah Yuhayu (2003) Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.

[img]
Preview
Text
24p SHARIFAH YUHAYU SYED HAMID.pdf

Download (663kB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
SHARIFAH YUHAYU SYED HAMID COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (205kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
SHARIFAH YUHAYU SYED HAMID WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (21MB) | Request a copy

Abstract

Strategi pemasaran memainkan peranan yang penting untuk menentukan kejayaan mahupun kegagalan sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, satu kajian di jalankan untuk meninjau kecenderungan pelajar dalam menceburi bidang keusahwanan dan meninjau sejauh mana pengetahuan pelajar dalam bidang pemasaran khususnya pengetahuan tentang strategi pemasaran yang merangkumi strategi keluaran, harga, saluran agihan dan promosi. Di dalam merealisasikan kajian ini, seramai 37 orang pelajar tingkatan 5, kursus Katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johar telah di jadikan sampel kajian. Borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian yang kemudiannya dianalisis secara deskriptifmelalui program SPSS (Statistical Package for Social Sciene) versi 10.0. Daripada kajian yang telah dijalankan, di dapati bahawa setiap pelajar mempunyai kecenderungan serta minat yang tinggi untuk menceburi bidang keusahawanan tetapi mereka masih lagi kurang atau tidak mempunyai pengetahuan yang secukupnya dalam bidang pemasaran khususnya dari aspek strategi pemasaran. Melihat akan permasalahan ini, pengkaji telah menghasilkan satu garis panduan yang berkaitan dengan strategi pemasaran bagi rujukan pelajar mahupun pihak-pihak yang berkaitan. Di akhir bab ini juga pengkaji telah mengemukakan beberapa andaian dan idea agar ianya dapat dijadikan panduan dan rujukan di masa hadapan.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce
H Social Sciences > HF Commerce > HF5001-6182 Business
H Social Sciences > HF Commerce > HF5001-6182 Business > HF5410-5417.5 Marketing. Distribution of products
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 24 Jul 2022 03:47
Last Modified: 24 Jul 2022 03:47
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/7450

Actions (login required)

View Item View Item