Mengukur kualiti perkhidmatan pelancongan perubatan menggunaan instrumen MT - servqual

Ahmad, Zubidah (2015) Mengukur kualiti perkhidmatan pelancongan perubatan menggunaan instrumen MT - servqual. PhD thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
PDF
2734Kb

Abstract

Pelancongan Perubatan (Medical Tourism-MlJ merupakan aktiviti pelancongan popular penduduk dunia pa& ketilca ini. Pada dekad lalu, pelancongan perubatan hanya popular dikalangan kelas atasan yang mendapatlran perkhidmatan di negara maju. Kki, pelancongan perubatan turut popular dikalangan pelancong dunia dengan destinasi pilihan adalah negara sedang membangun. Isu utama industri pelancongan pembatan adalah keupayaan hospital di negara sedzgg membangun menyedlakan perkhidmatan yang berkualiti. Banyak kajian perkhidmatan berkualiti telah dilaksanakan oleh pmulis terdhulu dalam pelbagai bidang, namm hjian perkhidmatan berkualiti dalam medical tourism belum diterokai khususnya di Malaysia. ObjeM utama kajim adalah membangun instrumen pengukuran &IT-SERVQUAL dm seterusnya menilai kualiti perkhidmatan pelancongan perubatan. Instrumen yang dibangunkan hi digunakan untuk mengukur tahap kualiti pelancongan perubatan di Puteri Specialist Hospital (PSH), Johor Bahru. Metodologi kajian adalah pendekatm halitatif dan laantatif. Melalui instrumen kaji selidik, pengutipan data dgakukan sebanyak dua pusingm. Responden kajian terdiri pelancong yang mendapatkan perkhidmatan pelancongan perubatan. Sejumlah 1 1 5 orang responden terlibat pada kutipan pertama dm 3 1 1 orang responden pada kutipan kedua. Proses pengutipan data mengmbil masa 6 bulan. Analisis f&or telah dilakukan untuk mendapatkan dimensi perkhidmatan .berkualiti bagi industri pelancongan perubatan. PclIanakala bagi kajim kes, temubual secara terperinci telah dijalankan ke atas penyedia perkhidmatan iaitu plhak pengurusm PSH Johor Bahru. Hasil kajian menunjukkan sebanyak sembilan (9) dimensi perkhidmatan berhaliti pelancongan perubatan dikenalpasti iaitu jaminan I, ketara, empati dan kesinambungan, kebolehpercayaan, keberkesanan I, jaminan II, kebertanggungjawaban, kesesuaian dan keberkesanan II. Secara keseluruhannya, tahap kualiti perkhidmatan yang disedlakan oleh PSI3 adalah pada tahap sederhana baik dalam konteks kepakaraq kemudahan fizikal, surnber manusia, amalan dm hubungan. Terdapat beberapa aspek perkhidmatan perlu ditingkatkan bagi memastikan kualiti perkhidmatan pelancongan perubatan ymg disediakan mencapai tahap diharapkan. Novelti kajian yang dibangunkan bagi kajian ini adalah instrumen penguhran MT-SEWQUAL. Model pengukm MT-SERVQW boleh diuji sebagai kajim lmjutan dalam perlchidmataxt lesihatm lain cli Msblaysia.

Item Type:Thesis (PhD)
Subjects:R Medicine > RA Public aspects of medicine
ID Code:8058
Deposited By:Normajihan Abd. Rahman
Deposited On:30 May 2016 16:12
Last Modified:30 May 2016 16:12

Repository Staff Only: item control page