Kajian mengenai kesesuaian modul subjek pengaturcaraan Java di kalangan pelajar politeknik

Ab. Aziz, Mohd Azlan (2004) Kajian mengenai kesesuaian modul subjek pengaturcaraan Java di kalangan pelajar politeknik. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.

[img]
Preview
Text
24p MOHD AZLAN AB. AZIZ.pdf

Download (1MB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
MOHD AZLAN AB. AZIZ COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (298kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
MOHD AZLAN AB. AZIZ WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (24MB) | Request a copy

Abstract

Kajian ini dijalankan bertujuan melihat kesesuaian pembelajaran berbantu komputer di dalam bentuk web di dalam membantu pelajar memahami pengaturcaraan java. Modul ini dihasilkan dengan menggunakan pakej perisian yang dikeluarkan oleh Macromedia. Kajian ini melihat pada aspek bahasa, motivasi dan juga pemahaman pelajar. Penekanan diberikan kepada penggunaan Bahasa Melayu dalam menggantikan Bahasa Inggeris di dalam kandungan dan konsep pennodelan objek. Seramai 39 orang pelajar Diploma Teknologi Maklumat di Politeknik lohor Bahru yang berada di semester 5 dipilih untuk menjadi responden. Data dikumpul dan dianalisis secara deskriptif menggunakan pakej perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) bagi mendapatkan peratusan dan nilai min. Dapatan kajian menunjukkan majoriti responden bersetuju bahawa modul yang dibina telah membantu mereka di dalam proses pembelajaran, berdasarkan purata min keseluruhan bagi setiap persoalan kajian iaitu aspek susunan bahasa, aspek grafik, aspek motivasi dan aspek pembeiajaran. Daripada hasil kajian didapati pelajar menerima baik modul yang dihasilkan sebagai satu sumber rujukan aItematifyang baik.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Q Science > QA Mathematics
Q Science > QA Mathematics > QA71-90 Instruments and machines
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 07 Feb 2023 03:28
Last Modified: 07 Feb 2023 03:28
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/8193

Actions (login required)

View Item View Item