Pembelajaran berbantukan komputer (PBK) dalam subjek kejuruteraan jalanraya: bahan-bahan kejuruteraan jalanraya

Mahmood, Che Hasnah (2003) Pembelajaran berbantukan komputer (PBK) dalam subjek kejuruteraan jalanraya: bahan-bahan kejuruteraan jalanraya. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.

[img]
Preview
Text
24p CHE HASNAH MAHMOOD.pdf

Download (796kB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
CHE HASNAH MAHMOOD COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (383kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
CHE HASNAH MAHMOOD WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (21MB) | Request a copy

Abstract

Kajian ini dijalankan untuk mengetahui kesesuaian penghasilan Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) bagi subjek Kejuruteraan Jalanraya. PBK yang dibina adalah berbentuk cakera padat (CD) dan menggunakan perisian Macromedia Authorware. Objektifkajian ini adalah untuk mengetahui samada penghasilan PBK dapat meningkatkan kefahaman pelajar, bersifat mesra pengguna dan dapat meningkatkan motivasi pelajar dalam proses pembelajaran. Responden kajian terdiri daripada 25 orang pelajar tahun 4 Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Awam, KUiTTHO. Data dikurnpul dengan menggunakan soal selidik dan dianalisis menggunakan pakej perisian SPSS 10.0 bagi mendapatkan peratusan dan skor min. Dapatan kajian ini menunjukkan PBK yang dihasilkan dapat meningkatkan kefahaman pelajar, bersifat mesra pengguna serta meningkatkan motivasi pelajar terhadap proses pembelajaran. Hasil kajian menunjukkan nilai min bagi aspek kefahaman adalah 2.78, manakala dalam aspek mesra pengguna adalah 2.81 serta dalam aspek motivasi pula ialah 3.10. Semua hasil kajian dipersembahkan dalam bentuk jadual dan rajah.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 07 Feb 2023 03:31
Last Modified: 07 Feb 2023 03:31
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/8218

Actions (login required)

View Item View Item