Penilaian kaedah laluan terpendek:rangkaian jalan raya kajian kes: Negeri Johor Dan Melaka

Ramlan, Rohaizan (2005) Penilaian kaedah laluan terpendek:rangkaian jalan raya kajian kes: Negeri Johor Dan Melaka. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

[img]
Preview
Text
24p ROHAIZAN RAMLAN.pdf

Download (5MB) | Preview

Abstract

Penggunaan teknologi moden dalam mencari rangkaian laluan terpendek telah menyebabkan masalah pencarian laluan terpendek antara dua lokasi dapat diselesaikan. Kebanyakkan kajian laluan terpendek menggunakan rangkaian yang dijana secara rawak yang mana tidak mempunyai sifat rangkaian jalan raya yang sebenar. Terdapat pelbagai kaedah klasik yang digunakan untuk mencari laluan terpendek. Antara keadah-kaedah yang digunakan adalah Djikstra, Floyd- Warshall dan Bellman-Ford. Akan tetapi, setiap kaedah berikut mempunyai kekangan dan kelebihan untuk diimplementasi kepada rangkaian jalan raya sebenar. Penilaian akan dibuat dengan pengiraan terhadap kompleksiti algoritma serta masa larian menggunakan komputer. Berdasarkan penilaian, satu kaedah terbaik bagi mencari laluan terpendek rangkaianjalan raya bagi negeri Johor dan Melaka dikenalpasti.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 07 Feb 2023 03:35
Last Modified: 07 Feb 2023 03:35
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/8238

Actions (login required)

View Item View Item