Tahap kesediaan guru dalam aspek pengetahuan dan keperluan latihan berfokuskan aplikasi KBAT

Abdul Rashid, Zarina (2016) Tahap kesediaan guru dalam aspek pengetahuan dan keperluan latihan berfokuskan aplikasi KBAT. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
PDF
789Kb

Abstract

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti tahap kesediaan pengetahuan dan tahap keperluan latihan guru-guru dalam mengaplikasi KBAT dalam PdP. Kajian ini juga melihat perbezaan tahap kesediaan pengetahuan guru dan tahap keperluan latihan guru berdasarkan pengalaman mengajar guru-guru yang mengajar di tingkatan 3. Sebanyak empat persoalan kajian telah dibangunkan bagi mengenal pasti permasalahan kajian yang timbul. Reka bentuk kajian ini melibatkan analisis deskriptif dan inferensi berbentuk tinjauan yang melibatkan data kuantitatif. Instrumen kajian ialah borang soal selidik berskala Likert lima mata. Seramai 138 sampel guru daripada 5 buah sekolah model abad ke-21 daerah Batu Pahat Johor dipilih sebagai responden dalam kajian ini. Model pengukuran Rasch telah digunakan bagi menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kajian yang telah dibina. Hasil analisis menunjukkan tahap kesediaan pengetahuan guru dalam aspek pengetahuan berkaitan asas KBAT, pengetahuan dalam aspek pedagogi berunsurkan KBAT, pengetahuan dalam aspek pembinaan item KBAT dan pengetahuan dalam aspek pentaksiran adalah tinggi. Begitu juga dengan tahap keperluan latihan guru-guru juga tinggi pada keseluruhannya. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara guru-guru yang mempunyai pengalaman mengajar lebih daripada 20 tahun dengan tahap kesediaan pengetahuan. Selain daripada itu hasil kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap keperluan latihan dengan guru-guru yang berpengalaman lebih daripada 20 tahun. Mereka kurang memerlukan latihan. Hasil kajian ini dapat dijadikan sebagai garis panduan kepada guru-guru dan pihak-pihak yang terlibat agar dapat merangka sesi latihan yang berkesan agar pengetahuan guru-guru dapat ditingkatkan seterusnya dapat membantu guru-guru mengaplikasikan pengetahuan mereka dalam PdP di bilik darjah.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:L Education > LB Theory and practice of education
ID Code:9086
Deposited By:Mr. Mohammad Shaifulrip Ithnin
Deposited On:09 May 2017 15:34
Last Modified:09 May 2017 15:34

Repository Staff Only: item control page