Kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri di KKTM Sri Gading

Mohd. Nordin, Noorhidayu (2016) Kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri di KKTM Sri Gading. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
PDF
9Mb

Abstract

Tinjauan awal terhadap pelajar di Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM) Sri Gading mendapati 66% pelajar yang dikaji bersependapat bahawa topik Perimeter, Area and Volume merupakan topik geometri yang paling mudah. Peratusan ini bertentangan dengan 57.3% yang gagal dalam ujian Mathematics I. Situasi pelajar tidak memahami konsep matematik ini memberi kesan kepada motivasi dan kepuasan pelajar belajar matematik. Justeru, kajian kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri ini dicadangkan bertujuan untuk mengenalpasti tahap motivasi dan kepuasan pelajar setelah melaksanakan pengajaran dan pembelajaran geometri yang diintegrasikan origami. Projek melibatkan kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan terdiri daripada 35 orang pelajar. Instrumen kajian yang digunakan ialah Course Interest Survey (CIS) yang dipelopori oleh John Keller (1987) dan The New World Level I Reaction Sheets yang dipelopori oleh Jim Kirkpatrick (2008). Nilai Alfa Cronbach untuk kedua-dua instrumen tersebut ialah 0.892. Data tahap motivasi dan kepuasan yang dikumpul dianalisis untuk mendapatkan nilai min dan sisihan piawai, ujian-t, kesan saiz serta korelasi menggunakan perisian SPSS Versi 24. Data penilaian pelajar pula dianalisis mengunakan perisian Microsoft Excel untuk mendapatkan nilai Indeks Purata Akademik (IPA) dan Course Assessment Report (CAR). Dapatan kajian menunjukkan nilai min tahap motivasi kumpulan rawatan yang diintegrasi origami adalah 3.1779 lebih tinggi berbanding min tahap motivasi kumpulan kawalan. Nilai min tahap kepuasan juga berada pada tahap tinggi iaitu 3.2286. Nilai korelasi Pearson, r= .802 menunjukkan terdapat hubungan yang tinggi antara tahap motivasi dan tahap kepuasan kumpulan rawatan. Terdapat perbezaan pencapaian akademik antara dua kumpulan tersebut dengan nilai IPA 2.76 bagi kumpulan rawatan. Pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri berperanan besar sebagai satu alternatif inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran ke arah meningkatkan tahap motivasi, kepuasan dan pencapaian pelajar dalam matematik.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:T Technology > T61-173 Technical education. Technical schools
ID Code:9139
Deposited By:Mr. Mohammad Shaifulrip Ithnin
Deposited On:24 May 2017 15:57
Last Modified:24 May 2017 15:57

Repository Staff Only: item control page