Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia

Che Abd Razak, Nohayati Sa’adah (2008) Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.

[img] Text
24p NOHAYATI SA'ADAH CHE ABD RAZAK.pdf

Download (896kB)
[img] Text (Copyright Declaration)
NOHAYATI SA'ADAH CHE ABD RAZAK COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (323kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
NOHAYATI SA'ADAH CHE ABD RAZAK WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (37MB) | Request a copy

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran paling dominan. Di samping itu kajian juga mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran paling dominan dengan jantina pelajar dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Seramai 438 orang pelajar kejuruteraan tahun akhir di UTHM telah terlibat sebagai responden kajian. Soal selidik yang digunakan mengandungi soalan berbentuk demografl dan juga 44 soal selidik berdasarkan Felder-Solomon Index Learning of Styles (1996). Skor min digunakan bagi mengenal pasti gaya pembelajaran paling dominan bagi setiap fakulti kejuruteraan di UTHM. Didapati gaya pembelajaran untuk ketiga-tiga fakulti iaitu FKAAS, FKEE dan FKMP adalah gaya pembelajaran visual dengan nilai skor min yang tertinggi. Dari Ujian T perbezaan di antara gaya pembelajaran paling dominan dengan jantina pelajar dan menunjukkan tiada perbezaan yang wujud. Ujian korelasi Pearson yang digunakan untuk mengenal pasti hubungan di antara gaya pembelajaran paling dominan dengan pencapaian akademik pelajar menunjukkan tidak terdapat hubungan di antara gaya pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar. Kesimpulannya majoriti pelajar kejuruteraan bagi ketiga-tiga fakulti lebih cenderung kepada gaya visual tanpa mengira faktor jantina, namun gaya ini tidak mempunyai hubungan dengan pencapaian akademik pelajar. Oleh yang demikian dalam meningkatkan keberkesanan P&P bagi meningkatkan prestasi, kepelbagaian gaya perlu digunakan mengikut kesesuaian keadaan.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300-2430 Higher education
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 03 Jul 2023 08:12
Last Modified: 03 Jul 2023 08:12
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9139

Actions (login required)

View Item View Item