Pembangunan elemen multimedia berasaskan content dan context seni untuk pendidikan latihan teknikal dan vokasional

Selamat, Siti Norhana (2021) Pembangunan elemen multimedia berasaskan content dan context seni untuk pendidikan latihan teknikal dan vokasional. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
Text
24p MUHAMMAD IQMALHAKIM BIN NOR AZIZI.pdf

Download (651kB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
MUHAMMAD IQMALHAKIM BIN NOR AZIZI COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (328kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
MUHAMMAD IQMALHAKIM BIN NOR AZIZI WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Elemen multimedia berasaskan content dan context seni adalah satu pembangunan kajian yang perlu ada di dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP). Namun kurang kajian yang dilakukan terhadap content dan context seni dalam PdP untuk konteks Pendidikan Latihan Teknikal dan Vokasional (PLTV). Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pembangunan elemen multimedia berasaskan content dan context seni dalam PdP untuk PLTV. Kajian ini adalah menggunakan rekabentuk kajian teknik Fuzzy Delphi. Pada fasa pertama pengkaji telah menjalankan temu bual tidak berstruktur kepada lima (5) orang pensyarah yang mempunyai kepakaran didalam bidang multimedia dan seni. Selepas mendapat dapatan daripada temu bual, pengkaji telah menjalankan analisis matrik untuk mendapatkan tema untuk membangunkan instrumen. Pada fasa kedua, seramai Sembilan (9) orang pakar telah membuat pengesahan terhadap item-item yang telah dikeluarkan dan pakar tersebut termasuk lima (5) orang pakar yang telah ditemu bual. Dapatan kajian telah dianalisis mengunakan Fuzzy Delphi Method untuk mendapatkan nilai purata m1, m2 dan m3, nilai ‘d’ Threshold value, konsensus 75% pengesahan kumpulan pakar dan Fuzzy Evaluation. Dapatan bagi Fasa pertama 80 item daripada 8 elemen namun di dalam elemen deria mempunyai tiga item yang telah ditolak namun peratusan keseluruhan elemen diterima. Seterusnya, keseluruhan elemen telah diterima oleh pihak kumpulan pakar bagi elemen emosi, subjektiviti, pelaksanaan, psikologi, konsep, persembahan dan peristiwa. Bagi implikasi dapatan ini dapat menyumbang kepada tenaga pengajar PLTV berbentuk garis panduan untuk pendidik. Kesimpulanya, pembangunan elemen multimedia berasaskan content dan context seni dalam PdP untuk PLTV perlu dilanjutkan untuk membuat garis panduan di dalam PdP untuk para pendidik pada masa akan datang.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education
Depositing User: Miss Afiqah Faiqah Mohd Hafiz
Date Deposited: 15 Aug 2022 02:57
Last Modified: 15 Aug 2022 02:57
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/936

Actions (login required)

View Item View Item