Kesesuaian perniagaan kepada peniaga-peniaga kecil bumiputera:satu tinjauan pendapat perkembangan perniagaan peruncitan peniaga-peniaga kecil di luar bandar ke arah penyediaan kursus-kursus keusahawanan

Md. Alias, Rodzaida (2001) Kesesuaian perniagaan kepada peniaga-peniaga kecil bumiputera:satu tinjauan pendapat perkembangan perniagaan peruncitan peniaga-peniaga kecil di luar bandar ke arah penyediaan kursus-kursus keusahawanan. Masters thesis, Institut Teknologi Tun Hussein Onn.

[img]
Preview
PDF
1085Kb

Abstract

Perniagaan runcit adalah sejenis perniagaan yang mudah untuk diceburi dan boleh menyumbang kepada perkembangan ekonomi. Ramai yang menceburinya namun begitu hanya segelintir sahaja yang berjaya mengembangkan perniagaan mereka sehingga boleh digelar usahawan berjaya. Maka, kajian kes ini tertumpu kepada tinjauan pendapat peniaga kecil terhadap kesesuaian perniagaan yang dimiliki dan diperlukan ke arah penyediaan kursus-kursus keusahawanan yang tertentu. Sampel peniaga kecil seramai 20 orang dipilih secara rawak dan satu set borang soal selidik dikemukakan bagi pengumpulan data. Hasil kajian menunjukkan kursus-kursus keusahawanan sebenamya amat penting dan diperlukan dalam usaha meningkatkan atau mengembangkan perniagaan ke peringkat yang lebih tinggi dalam dunia perniagaan yang semakin mencabar.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:H Social Sciences > HF Commerce > HF5001-6182 Business
ID Code:944
Deposited By:Ms Aryanti Ahmad
Deposited On:19 Apr 2011 10:17
Last Modified:29 Apr 2011 14:42

Repository Staff Only: item control page