Kelestarian kolaborasi antara industri dan politeknik dalam perlaksanaan pembelajaran berasaskan kerja

Ismail, Syamhanim (2020) Kelestarian kolaborasi antara industri dan politeknik dalam perlaksanaan pembelajaran berasaskan kerja. Doctoral thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
Text
24p SYAMHANIM ISMAIL.pdf

Download (2MB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
SYAMHANIM ISMAIL COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
SYAMHANIM ISMAIL WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Pembelajaran Berasaskan Kerja (PBK) merupakan kaedah pembelajaran yang melibatkan kolaborasi antara institusi pendidikan dan industri kerana PBK menggabungkan dua medium pembelajaran iaitu pembelajaran teori di institusi pendidikan dan pengaplikasian amali di industri. Untuk memastikan kaedah PBK berjalan dengan lancar, maka kolaborasi antara institusi pendidikan dan industri perlu dititikberatkan. Oleh itu, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meneroka secara mendalam mengenai kelestarian kolaborasi antara politeknik dan industri dalam tiga program perintis yang menggunakan kaedah PBK menggunakan pendekatan kualitatif kajian kes pelbagai. Penyelidik menggunakan kaedah temubual secara mendalam dan bersemuka dengan peserta kajian berpandukan protokol separa berstruktur terhadap tiga orang peserta kajian daripada politeknik dan lima orang peserta kajian daripada industri. Hasil temubual yang telah diperolehi telah di transkrip dan dianalisis secara tematik. Hasil daripada penerokaan pengalaman peserta kajian, penyelidik telah mendapati bahawa terdapat dua tema dan enam subtema telah terhasil. Tema yang pertama adalah motivasi dan tiga subtema daripada tema motivasi adalah pengalaman kolaborasi yang lepas, rancangan jangkamasa panjang dan Corporate Social Responsibility. Tema yang kedua adalah win-win situation dan tiga subtema daripada tema win-win situation ialah kesediaan pelajar dengan kemahiran yang diperlukan oleh industri, kebolehpasaran pelajar yang menjadi sumber tenaga kerja industri dan perkongsian dan peralihan ilmu antara institusi dan industri. Berdasarkan kepada hasil penyelidikan ini juga, satu rumusan konseptual kelestarian kolaborasi antara institusi dan industri dalam perlaksanan PBK telah dicadangkan sebagai panduan kolaborasi dalam PBK dan diharapkan dapat menjadi rujukan kepada penyelidik lain yang melakukan penyelidikan pengalaman fenomena yang hampir sama dengan penyelidik.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300-2430 Higher education
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 09 Sep 2021 06:45
Last Modified: 09 Sep 2021 06:45
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/953

Actions (login required)

View Item View Item