Tinjauan gaya pembelajaran pelajar-pelajar pekak di Sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu : satu kajian kes

Jaafar, Jusma (2004) Tinjauan gaya pembelajaran pelajar-pelajar pekak di Sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu : satu kajian kes. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.

[img] Text
24p JUSMA JAAFAR.pdf

Download (814kB)
[img] Text (Copyright Declaration)
JUSMA JAAFAR COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (222kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
JUSMA JAAFAR WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (23MB) | Request a copy

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti profil gaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar pekak di sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu. Objektifkajian ini adalah untuk mengenalpasti kecenderungan gaya pembelajaran pelajar pekak dalam proses mengumpul dan menerima data! maklumat, dan cara pelajar berinteraksi untuk menguasai pelajaran samada secara bertulis ataupun secara lisan. Memandangkan bilangan pelajar pekak adalah terhad, maka keseluruhan pelajar seramai 31 orang merupakan responden kajian ini. Learning Style Instrument digunakan sebagai bahan untuk memenuhi objektifkajian. Kajian ini adalah berbentuk diskriptif dan menggunakan kaedah soal selidik. Data yang diperolehi, dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 11.0 bagi mendapatkan nilai peratusan, min dan sisihan piawai. Dapatan kajian kemudiannya dibentangkan dalam bentuk jadual dan rajah bagi menggambarkan maksudjawapan pelajar. Secara keseluruhannya, pelajar-pelajar pekak menunjukkan kecenderungan yang tinggi terhadap gaya pembelajaran berbentuk Dengar/ Pandang/ Kinestetik, Bahasa Lisan! Dengar dan Pemyataan Lisan! Penyampaian Lisan. Rata-rata pelaj ar pekak memilih untuk belajar bersama-sama kumpulan berbanding bdajar secara bersendirian. Dapatan kajian ini juga menunjukkan pelajar pekak mempunyai kecenderungan yang sederhana terhadap gaya pembeJajaran yang melibatkan pernyata.an dan penghuraian secara bertulis. Pengkaji berharap kajian mengenai gaya pembelajaran, khususnya gaya pembelajaran pelajar khas akan terus dilaksanakan untuk memantapkan kualiti pendidikan di negara kita

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: H Social Sciences > HV Social pathology. Social and public welfare
H Social Sciences > HV Social pathology. Social and public welfare > HV697-4959 Protection, assistance and relief
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 13 Sep 2023 07:25
Last Modified: 13 Sep 2023 07:25
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9852

Actions (login required)

View Item View Item