UTHM Institutional Repository

Penerapan elemen perkembangan kognitif, psikomotor dan sosio-emosi dalam permainan dalam mencapai objektif Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan

Ismail, Irwan Mahazir and Anis, Siti Khadijah and Subramaniam, Tamil Selvan and Amiruddin, Mohd Hasril and Ismail, Mohd Erfy (2018) Penerapan elemen perkembangan kognitif, psikomotor dan sosio-emosi dalam permainan dalam mencapai objektif Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Online Journal For TVET Practitioners, 1. ISSN 22897410

Full text not available from this repository.

Abstract

Belajar melalui bermain dalam pembelajaran prasekolah telah terbukti keberkesanannya. Ianya merupakan satu pendekatan pembelajaran yang sangat sesuai untuk diaplikasikan oleh guru terhadap kanak-kanak prasekolah. Penggunaan permainan dalam pendekatan ini merupakan alat yang sangat penting. Elemen permainan perlu diterapkan dalam setiap aktiviti yang dijalankan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Namun demikian, permainan harus mempunyai elemen-elemen perkembangan kanak-kanak seiring dengan kehendak Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Berdasarkan kajian literatur, elemen-elemen perkembangan perlu diberi penekanan dalam pembelajaran kanak-kanak prasekolah. Dapatan kajian literatur ini memberi penekanan terhadap aspek umur dan objektif pembelajaran yang akan dicapai melalui proses pengajaran dan pembelajaran berdasarkan kepada elemen-elemen perkembangan. Implikasi dari dapatan ini akan akan menjadi panduan terhadap elemen yang perlu diterapkan dalam permainan bersesuaian dengan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Prasekolah; belajar melalui bermain; perkembangan kognitif; perkembangan psikomotor; perkembangan sosio-emosi; perkembangan psikoseksual; tahap perkembangan kanak-kanak; Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1140 Preschool education. Nursery schools
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Engineering Education
Depositing User: Mr. Mohammad Shaifulrip Ithnin
Date Deposited: 31 Jul 2019 00:58
Last Modified: 31 Jul 2019 00:58
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/11341
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item