UTHM Institutional Repository

Pembinaan modul pembelajaran kendiri melalui laman web dalam matapelajaran pembuatan perabot bagi pelajar berkeperluan khas (pekak) Sekolah Pendidikan Khas Shah Alam

Yurani, Fadilah (2003) Pembinaan modul pembelajaran kendiri melalui laman web dalam matapelajaran pembuatan perabot bagi pelajar berkeperluan khas (pekak) Sekolah Pendidikan Khas Shah Alam. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn.

[img] Text
24_Pages_from_PEMBINAAN_MODUL_PEMBELAJARAN_KENDIRI_MELALUI_LAMAN_WEB_DALAM_MATA_PELAJARAN_PEMBUATA.pdf

Download (1MB)
[img] Text (Full Text)
PEMBINAAN MODUL PEMBELAJARAN KENDIRI MELALUI LAMAN WEB DALAM MATA PELAJARAN PEMBUATAN PERABOT BAGI full.pdf

Download (6MB)

Abstract

Kajian dijalankan untuk melihat keberkesanan pengbasilan Modul Pembelajaran bagi matapelajaran 'Pembuatan Perabot'untuk pelajar-pelajar berkeperluan khas (pekak). Modul pembelajaran ini merupakan Modul Pembelajaran Kendiri (MPK). Objektifkajian ini adalah untuk melihat keberkesanan Modul yang dihasilkan melalui tiga aspek iaitu isi pelajaran modill dapat membantu memudahkan proses pembelajaran, gaya pembelajaran yang dapat meningkatkan motivasi pelajar serta gaya persembahan yang dapat menarik minat pelajar terhadap pembelajaran. Responden kajian ini terdiri daripada 20 orang pelajar tingkatan 4 Sekolah Pendidikan K11as (pekak) Shah Alam Selangor. Data dikumpul dengan menggunakan soal selidik dan dianalisis menggunakan perisian SPSS ( Statistical Package for Social Sciences) versi 11.0 bagi mendapatkan peratusan skor min. Dalam kajian ini menunjukkan isi pelajaran modul yang dihasilkan dapat membantu memudahkan proses pembelajaran pelajar disamping mempunyai elemen persembahan yang mampu menarik minat pelajar. Hasil kajian juga mendapati bahawa gaya pembelajaran yang terdapat dalam modul dapat mempertingkatkan motivasi pelajar terhadap proses pembelajaran. Semua basil kajian dipersembahkan dalam bentuk jadual dan rajah. Cadangan-cadangan diberikan untuk menunjukkan bagaimana modul ini boleh dilaksanakan dengan lebib efektif dalam usaha membantu memudahkan proses pembelajaran dan meningkatkan kreativiti pelajar dalam proses merekabentuk perabot.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: H Social Sciences > HV Social pathology. Social and public welfare
Depositing User: Normajihan Abd. Rahman
Date Deposited: 27 Apr 2011 06:58
Last Modified: 30 Oct 2019 01:37
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/1224
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year