UTHM Institutional Repository

Hubungan di antara gaya kepimpinan ibu bapa dengan pelanggaran disiplin pelajar-pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Teknik Slim River, Perak

Ismail, Nor Mazana (2001) Hubungan di antara gaya kepimpinan ibu bapa dengan pelanggaran disiplin pelajar-pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Teknik Slim River, Perak. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.

[img]
Preview
Text
24_Pages_from_HUBUNGAN_DI_ANTARA_GAYA_KEPIMPINAN_IBU_BAPA_DENGAN_PELANGGARAN_DISLPLIN_PELAJAR_-PEL.pdf

Download (1MB)
[img] Text (Full Text)
HUBUNGAN DI ANTARA GAYA KEPIMPINAN IBU BAPA DENGAN PELANGGARAN DISLPLIN PELAJAR -PELAJAR TINGKATA full.pdf

Download (4MB)

Abstract

Objektif bagi kajian ini ialah untuk melihat hubungan di antara gaya kepimpinan ibu bapa dengan pelanggaran disiplin pelajar-pelajar tingkatan empat di Sekolah Menengah Teknik Slim River, Perak dan melihat perbezaan jantina dengan gaya kepimpinan ibu bapa terhadap pelanggaran disiplin. Terdapat empat gaya kepimpinan ibu bapa iaitu gaya kepimpinan demokratik, gaya kepimpinan autoritarian, gaya kepimpinan permissive-indulgent dan gaya kepimpinan permissive-neglectful. Seramai 60 responden terlibat sebagai sampel dalam kajian ini yang terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan empat. Soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan sample factorial anova. Daripada analisis data yang diperolehi, menunjukkan bahawa terdapat hubungan di antara gaya kepimpinan ibu bapa dengan pelanggaran disiplin pelajar.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: School discipline, Vocational education
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2801 School administration and organization
Depositing User: Khairunnisa Ahmad
Date Deposited: 20 Apr 2011 02:23
Last Modified: 20 Nov 2019 01:36
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/1294
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year