UTHM Institutional Repository

Perbezaan gaya pemikiran kritis antara pelajar SMV yang pelbagai jenis personaliti

Rosli, Norul’aini and Lee, Ming Foong Perbezaan gaya pemikiran kritis antara pelajar SMV yang pelbagai jenis personaliti. In: Seminar Pasca Ijazah dalam Pendidikan 2011, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
PDF
6.pdf

Download (53kB)

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan gaya pemikiran kritis antara pelajar Sekolah Menengah Vokasional yang berlainan jenis personaliti. Responden kajian terdiri daripada 322 orang pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Vokasional negeri Johor. Kajian ini merupakan kajian berbentuk deskriptif yang menggunakan kaedah tinjauan. Instrumen kajian yang digunakan berbentuk inventori iaitu inventori Myers –Briggs Type Indicator dan Watson Glaser Critical Thinking Appraisal. Inventori bagi item jenis personaliti meliputi empat dimensi iaitu ekstrovet, introvet, sensing dan intuitif. Inventori untuk item gaya pemikiran kritis pula mengandungi lima aspek penilaian iaitu inferens, pengakuan andaian, deduksi, interpretasi dan penilaian alasan. Data yang dikumpul dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Social Sciences (SPSS) Versi 16.0 untuk mendapatkan peratus, frekuensi, skor min dan ANCOVA.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords: gaya pemikiran kritis;pelajar SMV;jenis personaliti
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1050 Educational psychology
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Professional Education
Depositing User: M.Iqbal Zainal A
Date Deposited: 07 Mar 2013 06:33
Last Modified: 07 Mar 2013 06:33
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/3332
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year