UTHM Institutional Repository

Kesan penggunaan modul pembelajaran Sains Tingkatan Dua

Mohd. Sarjan , Fatimah (2012) Kesan penggunaan modul pembelajaran Sains Tingkatan Dua. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
PDF
FATIMAH_BINTI_MOHD._SARJAN.pdf

Download (465kB)

Abstract

Sesuatu bahan pengajaran seperti modul yang direka bentuk hendaklah mengambilkira pelbagai keperluan dan kebolehan pelajar supaya mereka lebih bertanggungjawab dalam mengurus corak pembelajaran sendiri. Pembinaan modul dalam kajian ini adalah untuk mengkaji kesan penggunaannya ke atas tahap pencapaian pelajar sama ada pelajar lelaki atau pelajar perempuan dalam mata pelajaran Sains. Ia juga bertujuan untuk menguji kesan penggunaan modul sebagai alat bahan bantu mengajar guru di kelas. Kajian berbentuk kuasi-eksperimen melibatkan 71 orang pelajar Tingkatan Dua dari SMK Bukit Mewah, Seremban Negeri Sembilan. Sampel kajian dipilih secara rawak dan terdiri daripada pelajar yang mempunyai tahap pencapaian yang hampir sama, dikelompokkan kepada kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Kumpulan eksperimen diajar dengan menggunakan modul pembelajaran sementara kumpulan kawalan diajar secara konvensional. Analisis data dibuat menggunakan Model Rasch dalam program Winstep Version 3.69.1.1. Kajian rintis dengan Alpha Cronbach 0.71 mengesahkan 40 item yang dibina adalah sesuai untuk kajian sebenar. Berdasarkan peningkatan bilangan pelajar dalam menjawab soalan, kumpulan eksperimen didapati lebih berkebolehan berbanding kumpulan kawalan. Analisis logit markah dan peratus kebarangkalian berjaya menjawab soalan adalah baik kepada kumpulan eksperimen berbanding kumpulan kawalan. Ini menjelaskan bahawa modul pembelajaran adalah sesuai sebagai ABBM. Hasil dapatan kajian secara keseluruhan menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan yang menggunakan modul pembelajaran dengan pengajaran secara konvensional. Pelajar lelaki atau perempuan mempunyai kebolehan yang sama dalam menjawab soalan.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1024 Teaching (Principles and practice)
Depositing User: Normajihan Abd. Rahman
Date Deposited: 16 Jun 2016 04:28
Last Modified: 16 Jun 2016 04:28
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/4217
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year