UTHM Institutional Repository

Penyediaan fasiliti OKU di Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional Indahpura

Samsuri, Noorainul Arifah (2012) Penyediaan fasiliti OKU di Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional Indahpura. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
PDF
noorainul_arifah.pdf

Download (752kB)

Abstract

Perkara utama yang perlu dititikberatkan dalam pembelajaran pendidikan khas ialah fasiliti. Kekurangan penyediaan fasiliti bagi golongan OKU atau berpendidikan khas di peringkat persekolahan dan institut pendidikan tinggi telah menyebabkan golongan ini tidak dapat menjalani kehidupan yang selesa dan sempurna seperti warga atau pelajar-pelajar yang lain. Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji persepsi pelajar dan kakitangan sekolah terhadap fasiliti pelajar pendidikan khas Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional Indahpura seterusnya tahap penyediaan fasiliti di sekolah ini berdasarkan kepada tiga komponen iaitu aksesibiliti, reruang dan kemudahan sokongan. Rekabentuk kajian kes diaplikasikan dalam kajian ini. Kaedah kuantitatif seperti borang soal selidik, temubual, analisis dokumen, pemerhatian dan nota lapangan digunakan untuk mendapatkan maklumat. Hasil kajian mendapati kemudahan dari segi aksesibilti yang disediakan adalah lengkap dan meliputi keseluruhan kampus. Namun, terdapat sedikit kekurangan disebabkan bangunan lama yang diubahsuai. Selain itu dari segi reruang pula ialah baik dan terdapat beberapa aspek yang tidak mengambilkira keperluan OKU disebabkan 80 peratus pelajar yang bersekoloh disini adalah yang mengalami kecacatan dari segi masalah pembelajaran. Seterusnya, kemudahan sokongan yang disediakan adalah baik dan tidak mengabaikan keperluan untuk OKU. Keseluruhannya, penyediaan fasiliti di sekolah ini ialah 81.33 peratus iaitu suatu jumlah memadai dan melengkapi kemudahan yang diperlukan. Oleh yang demikian, bagi membina bangunan lebih mesra OKU, yang disarankan agar institusi pengajian tinggi memperkenalkan kursus berkenaan kemudahan OKU dalam pengajian senibina dan kejuruteraan bagi melahirkan pakar-pakar dalam bidang kemudahan untuk OKU walaupun sekolah yang sedia ada adalah untuk diubah suai.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB3201 School architecture and equipment. School physical facilities.
Depositing User: Normajihan Abd. Rahman
Date Deposited: 12 Jun 2016 04:51
Last Modified: 12 Jun 2016 04:51
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/4235
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year