UTHM Institutional Repository

Kerangka modul Bahasa C menggunakan pendekatan model integrasi pembelajaran berasaskan masalah dan pendidikan berteraskan kompetensi

Ali, Azita (2013) Kerangka modul Bahasa C menggunakan pendekatan model integrasi pembelajaran berasaskan masalah dan pendidikan berteraskan kompetensi. PhD thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

[img] PDF
AZITA_BINTI_ALI.pdf

Download (936kB)

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan Kerangka Modul Bahasa C menggunakan pendekatan Model Integrasi Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) dan Pendidikan Berteraskan Kompetensi (PBK). Hasil analisis kajian awal menunjukkan Topik Function adalah topik yang paling sukar dikuasai oleh pelajar kerana kelemahan pelajar dalam kemahiran menyelesaikan masalah. Ia adalah disebabkan oleh kaedah P&P konvensional dan modul pembelajaran yang digunakan pada masa sekarang ini. Kajian ini merupakan kajian QUAL-quan yang melibatkan kumpulan sampel yang berlainan iaitu pelajar, guru, pakar PBM dan pakar PBK. Instrumen kajian merangkumi soal selidik, ujian pencapaian, temu bual dan senarai semak pemerhatian. Data kualitiatif dianalisis menggunakan perisian NVivo 8.0, manakala data kuantitatif dianalisis menggunakan pakej SPSS versi 16.0. Seterusnya kajian ini mengenalpasti elemen PBM dan PBK dalam pembentukan Kerangka Modul Bahasa C; dan elemen baru yang telah dikenalpasti adalah merangkumi panduan modul, modul, rancangan pembelajaran, objektif pembelajaran, teori, aktiviti dan latihan, glosari dan bahan rujukan. Hasil analisis dalam menilai kesan penggunaan Modul Bahasa C berteraskan Kerangka Modul yang dibina menunjukkan kumpulan rawatan mencapai peningkatan dalam min markah yang signifikan berbanding kumpulan kawalan. Hasil temu bual pula menunjukkan maklum balas yang positif dari pelajar. Dapatan persepsi pelajar terhadap modul yang dibina dalam membantu pencapaian mereka juga menunjukkan skor min yang tinggi (4.00). Kesimpulannya, penggunaan Modul Bahasa C berteraskan Kerangka Modul yang dibina ini menunjukkan maklum balas yang positif daripada pelajar. Oleh itu, guru digalakkan menggunakan Kerangka Modul ini bagi membina modul yang menerapkan elemen PBM dan PBK untuk meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah dalam kalangan pelajar.

Item Type: Thesis (PhD)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1050 Educational psychology
Depositing User: Normajihan Abd. Rahman
Date Deposited: 01 Jan 2014 07:23
Last Modified: 01 Jan 2014 07:23
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/4612
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year