UTHM Institutional Repository

Kompetensi pembimbing syarikat bertauliah Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN)

Md.Jizat, Nor Atikah (2015) Kompetensi pembimbing syarikat bertauliah Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN). Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
PDF
NOR_ATIKAH_BINTI_MD.JIZAT_24.pdf

Download (688kB)

Abstract

Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN) merupakan satu sistem latihan dan usahasama antara sektor awam dan sektor swasta dilaksanakan untuk melahirkan tenaga mahir k-worker selari dengan keperluan industri masa kini untuk membangunkan ekonomi negara. Pihak kerajaan dan syarikat swasta menaja pekerja pilihan mereka sebagai pelatih dalam sistem latihan ini bagi mempertingkatkan kebolehan pekerja mereka. Selain itu, pelatih juga terdiri daripada pelajar yang tidak dapat melanjutkan pelajaran ke mana-mana institusi pengajian tinggi awam mahupun swasta. Sistem ini menjalankan pendekatan day release iaitu pelatih menjalani latihan selama empat hari di industri dan satu hari di institusi latihan atau block release iaitu pelatih menjalani latihan kemahiran di industri empat bulan dan satu bulan di institusi latihan mengikut kesesuaian industri tersebut. Kajian berbentuk deskriptif dijalankan untuk melihat melihat tahap kompetensi pembimbing SLDN. Selain itu juga, kajian ini dijalankan bagi melihat perbezaan terhadap tahap pengetahuan, kemahiran dan sikap pembimbing SLDN berdasarkan jantina. Kajian ini juga dibuat bagi menentukan hubungan kompetensi pembimbing berdasarkan pengalaman bekerja. Penyelidikan tinjauan deskriptif ini menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian berskala Likert. Seramai 84 orang responden yang terdiri daripada pembimbing syarikat bertauliah SLDN terlibat di dalam kajian ini. Data dianalisis menggunakan SPSS versi 16.0. Hasil analisis mendapati pembimbing mempunyai pengetahuan yang tinggi di samping kemahiran dan sikap. Keputusan inferensi pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan antara tahap pengetahuan, kemahiran dan sikap pembimbing berdasarkan jantina manakala analisis korelasi Pearson menunjukkan tidak terdapat hubungan antara kompetensi pembimbing berdasarkan pengalaman bekerja.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LC Special aspects of education > LC0008 Forms of education
Depositing User: Normajihan Abd. Rahman
Date Deposited: 10 Sep 2015 07:12
Last Modified: 10 Sep 2015 07:12
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/7109
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year