UTHM Institutional Repository

Faktor –faktor yang mempengaruhi minat pelajar tingkatan 3 terhadap mata pelajaran Kemahiran Hidup

Ahmad, Asni and Masek, Alias (2015) Faktor –faktor yang mempengaruhi minat pelajar tingkatan 3 terhadap mata pelajaran Kemahiran Hidup. In: 5th Conference In Education-Technical Vocational Education & Training (CiE-TVET 2015), 1-2 December 2015, Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah, Kedah, Malaysia.

Full text not available from this repository.

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi minat pelajar terhadap mata pelajaran Kemahiran Hidup di lima buah sekolah menengah harian di Daerah KulimIBandar Baharu. Kajian terdahulu mendapati pelbagai faktor yang mempengaruhi minat pelajar terhadap rnata pelajaran Kemahiran Hidup, terrnasuk sikap, persepsi dan persediaan pelajar. Kajian ini bertujuan untuk rnengkaji sikap, persepsi dan kesediaan pelajarserta perbezaan sikapdi antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan bagi minat pelajar tingkatan 3 terhadaprnata pelajaran Kemahiran Hidup. Kajian ini merupakan kajian tinjauan. Seramai 196 responden yang terdiri daripada pelajar tingkatan tiga sesi 2015 dan dipilih secara rawak di lima buah sekolah di Zon Utara. Data dikurnpul melalui kaedah soal selidik dan dianalisis secara deskriptif. Hasil kajtan ini, diharap dapat rnenjadi rujukan kepada pelbagai pihak untuk rnernpertingkatkan lagi kualiti rnata pelajaran Kemahiran Hidup serta kuantiti pelajar merninati mata pelajaran Kemahiran Hidup dan dapat dijadikan sebagai satu garis panduan untuk kajian pada masa akan datang

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords: kemahiran hidup; pelajar; minat
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Professional Education
Depositing User: Mrs. Nurhayati Ali
Date Deposited: 14 Aug 2018 01:32
Last Modified: 14 Aug 2018 01:32
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/7663
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item