Persepsi usahawan industri kecil bumiputera terhadap aspek perlaksanaan strategi pemasaran : satu tinjauan di Parit Raja, Batu Pahat, Johor

Mohamood, Maziharita (2001) Persepsi usahawan industri kecil bumiputera terhadap aspek perlaksanaan strategi pemasaran : satu tinjauan di Parit Raja, Batu Pahat, Johor. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.

[img]
Preview
Text
24p MAZIHARITA MOHAMOOD.pdf

Download (896kB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
MAZIHARITA MOHAMOOD COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (303kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
MAZIHARITA MOHAMOOD WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (25MB) | Request a copy

Abstract

Strategi pemasaran memainkan peranan penting untuk menentukan kejayaan atau kegagaian sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, kajian ini bertujuan untuk mengena! pasti aspek-aspek yang diperiukan untuk meiaksanakan strategi pemasaran daripada persepsi usahawan industri kecii bumiputera. Kajian ini diharapkan dapat memberi garis panduan dan pengetahuan yang berguna kepada usahawan industri kecit bumiputera tentang aspek-aspek yang sewajamya diperiukan untuk meiaksanakan strategi pemasaran. Sampei kajian terdiri daripada 86 orang usahawan industri kecii bumiputera yang terdapat di kawasan Parit Raja yang berada di bawah Mukim Sri Gading, Batu Pahat, Johor. Instrument yang digunakan daiam kajian ini iaiah borang soai seiidik. Data yang diperoiehi dianaiisis menggunakan program SPSS (Statisticai Package for Sociai Science) versi 10.0. Analisis deskriptif telah digunakan untuk mengetahui aspek�aspek yang diperlukan untuk melaksanakan strategi pemasaran. Dapatan kajian menunjukkan usahawan industri kecil bumiputera kurang memberi penekanan terhadap aspek yang diperlukan untuk melaksanakan strategi pemasaran. Usahawan menggunakan strategi-strategi yang tertentu sahaja dalam mengurus dan mengendaiikan pemiagaan mereka. Namun begitu, para usahawan ini mempunyai asas pengetahuan yang baik tentang strategi pemasaran yang terdiri daripada strategi barangan, harga, saluran agihan dan promosi. Pada bab akhir penulisan ini, beberapa cadangan dan idea dikemukakan agar menjadi panduan dan rujukan para usahawan dan pihak-pihak yang berkaitan.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce
H Social Sciences > HF Commerce > HF5001-6182 Business
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 21 Jul 2022 04:07
Last Modified: 21 Jul 2022 04:07
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/7343

Actions (login required)

View Item View Item