Yaacob, Mohd Asmedi (2008) Pengaruh penginapan ke atas disiplin pelajar di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
Text
24p MOHD ASMEDI YAACOB.pdf Download (860kB) |
|
Text (Copyright Declaration)
MOHD ASMEDI YAACOB COPYRIGHT DECLARATION.pdf Restricted to Repository staff only Download (323kB) | Request a copy |
|
Text (Full Text)
MOHD ASMEDI YAACOB WATERMARK.pdf Restricted to Registered users only Download (41MB) | Request a copy |
Abstract
Kajian pengaruh penginapan ke atas disiplin pelajar di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) ini memfokuskan kepada tiga objektif iaitu mengenal pasti tahap kriteria penginapan dari aspek fizikal dan bukan fizikal yang memberi kesan terhadap penginapan pelajar di UTHM, mengenal pasti kesalahan disiplin pelajar terhadap peraturan tempat penginapan mereka dan mengkaji hubungan signifikan antara disiplin pelajar dengan tahap kriteria tempat penginapan mereka. Sampel kajian dipilih secara rawak yang terdiri daripada 350 pelajar dari lima kolej kediaman iaitu Kolej Kediaman Tun Syed Nasir, Kolej Kediaman Tun Dr. Ismail, Kolej Kediaman Tun Fatimah, Kolej Kediaman Melewar dan Kolej Kediaman Perwira. Data-data kajian diperolehi daripada soal selidik dan statistik kesalahan disiplin pelajar terhadap peraturan kolej yang direkod oleh setiap Kolej Kediaman. Dapatan kajian menunjukkan kriteria penginapan pelajar dari aspek fizikal dan bukan fizikal berada pada tahap sederhana masing-masing mendapat skor min 3.01 dan 3.47. Kesalahan disiplin pelajar menunjukkan setiap 25 orang pelajar yang tinggal di Kolej Kediaman melakukan satu kes kesalahan. Dari segi hubungan signifikan antara disiplin pelajar dengan tahap kriteria penginapan pelajar di UTHM menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan berdasarkan perbandingan yang dilakukan. Hubungan ini wujud berdasarkan kajian yang dijalankan di UTHM sahaja namun hubungan ini tidak semestinya wujud di penginapan pelajar di tempat lain.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1050.9-1091 Educational psychology |
Depositing User: | Mrs. Sabarina Che Mat |
Date Deposited: | 18 Jun 2023 01:38 |
Last Modified: | 18 Jun 2023 01:38 |
URI: | http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/8975 |
Actions (login required)
View Item |