Osman, Asmiza (2001) Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
Text
24p ASMIZA OSMAN.pdf Download (5MB) |
|
Text (Copyright Declaration)
ASMIZA OSMAN COPYRIGHT DECLARATION.pdf Restricted to Repository staff only Download (687kB) | Request a copy |
|
Text (Full Text)
ASMIZA OSMAN WATERMARK.pdf Restricted to Registered users only Download (28MB) | Request a copy |
Abstract
Kajian ini adalah usaha untuk mengenalpasti cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pelajar Saijana Pendidikan (Teknikal) KUiTTHO. Aspek penting dalam cabaran tersebut terbahagi kepada 3 aspek utama iaitu aspek Institusi, Situasi dan Psikologi. Selain daripada itu aspek perbezaan cabaran tersebut yang dihadapi oleh pelajar mengikut jantina juga turut dikaji. Seramai 180 pelajar Saijana Pendidikan (Teknikal) iaitu lebih kurang 54% daripada populasi telah dipilih sebagai responden. Pemilihan dibuat secara rawak dan dipilih daripada pelajar saijana lelaki dan wanita semester I, II dan III Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu A (demografik), B (cabaran Institusi, Situasi dan Psikologi) dan C (Pendapat Umum). Data-data yang diperolehi daripada borang soal selidik dianalisa dalam bentuk min, ujian T dan ANOVA Satu Hala. Keputusan dibentangkan dalam bentuk jadual dan rajah. Dapatan kajian menunjukkan tidak ada faktor cabaran yang muncul menjadi cabaran utama dalam pendidikan. Selain itu tidak wujud perbezaan pendapat terhadap cabaran pendidikan dewasa antara pelajar saijana lelaki dan wanita.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1603-1696.6 Secondary education. High schools |
Depositing User: | Mrs. Sabarina Che Mat |
Date Deposited: | 30 Jul 2023 07:11 |
Last Modified: | 30 Jul 2023 07:11 |
URI: | http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9398 |
Actions (login required)
View Item |