Cabaran-cabaran kemajuan kerjaya wanita menurut persepsi pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn /

Mohd Faroqe, Syafizwan Nizam (2003) Cabaran-cabaran kemajuan kerjaya wanita menurut persepsi pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn /. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.

[img] Text
24p SYAFIZWAN NIZAM MOHD FAROQUE.pdf

Download (703kB)
[img] Text (Copyright Declaration)
SYAFIZWAN NIZAM MOHD FAROQUE COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (291kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
SYAFIZWAN NIZAM MOHD FAROQUE WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (23MB) | Request a copy

Abstract

Wanita telah memainkan peranan yang amat penting dalam membangunkan ekonomi negara khasnya dalam bidang pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang dianggap oleh pelajar wanita sebagai cabaran yang akan mempengaruhi kemajuan keijaya mereka kelak. Data dalam kajian ini diperolehi melalui soal selidik yang telah diedarkan kepada 60 orang pelajar wanita kursus Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO). Data yang diperolehi diproses dengan menggunakan ujian statistik dengan perisian Special Packages for the Social Sciences (SPSS) versi 10.0. Analisis statistik diskriptif (kekerapan, peratusan dan min) dilakukan untuk menganalisis tahap persepsi responden terhadap faktor-faktor cabaran yang akan mempengaruhi kemajuan keijaya mereka. Hasil kajian menunjukkan responden yang terlibat dalam kajian ini menganggap faktor tahap akademik merupakan cabaran utama yang mempengaruhi kemajuan keijaya wanita. Di samping itu mereka juga bersetuju bahawa cabaran-cabaran lain iaitu faktor peluang latihan dan pihak pengurusan merupakan cabaran yang tidak begitu ketara dalam mempengaruhi kemajuan keijaya mereka. Walau bagaimanapun, faktor hidup berkeluarga tidak dianggap sebagai cabaran yang boleh mempengaruhi kemajuan keijaya mereka

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300-2430 Higher education
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 02 Aug 2023 03:45
Last Modified: 02 Aug 2023 03:45
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9523

Actions (login required)

View Item View Item