Che Ismail, Che Rugayah (2001) Pengurusan kewangan pelajar : satu tinjauan awal kepada keperluan kaunseling kewangan. Masters thesis, Institut Teknologi Tun Hussein Onn.
Text
24p CHE RUGAYAH CHE ISMAIL.pdf Download (1MB) |
|
Text (Copyright Declaration)
CRE RUGAYAH CHE ISMAIL COPYRIGHT DECLARATION.pdf Restricted to Repository staff only Download (363kB) | Request a copy |
|
Text (Full Text)
CRE RUGAYAH CHE ISMAIL WATERMARK.pdf Restricted to Registered users only Download (14MB) | Request a copy |
Abstract
Kebanyakan pelajar rnasa kini rnenghadapikrisis kewangan dan rarnai daripada rnereka tidak memiliki pengetahuan dan pendedahan yang diperlukan untuk mengurus kewangan rnereka. Tujuan kajian ini adalah sebagai satu tinjauan awal pengurusan dan perancangan kewangan pelajar ke arah pembentukan satu perkhidmatan kaunseling kewangan, terutarnanya kepada para pelajar yang berada dalam lingkungan usia 20-30 tahun kerana keadaan dan gaya kehidupan mereka agak berbeza daripada pelajar-pelajar rernaja. Sarnpel kajian adalah terdiri daripada 108 orang pelajar Sarjana Pendidikan (Teknikal) Semester Dua, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. Para responden telah diagihkan dengan 35 item soal selidik yang rnengandungi item-item berkenaan demografi, pengetahuan perakaunan, pola perbelanjaan, sikap perancangan belanjawan, rnasalah kewangan, dan birnbingan kewangan yang diperlukan. Data yang dikurnpul dianalisis menggunakan peri sian Statistical Package For Social Science Version 10.0 (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan para pelajar rnernerlukan birnbingan dan pendedahan pengurusan kewangan dalam menjana tabiat perbelanjaan yang bijak serta pen gurus an kewangan yang rnantap di kalangan pelajar
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > HG Finance H Social Sciences > HG Finance > HG179 Personal finance |
Depositing User: | Mrs. Sabarina Che Mat |
Date Deposited: | 13 Sep 2023 07:24 |
Last Modified: | 13 Sep 2023 07:24 |
URI: | http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9843 |
Actions (login required)
View Item |