Kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri di KKTM Sri Gading

Mohd. Nordin, Noorhidayu (2016) Kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri di KKTM Sri Gading. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img] Text
24p NOORHIDAYU MOHD. NORDIN.pdf

Download (21MB)
[img] Text (Copyright Declaration)
NOORHIDAYU MOHD. NORDIN COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
NOORHIDAYU MOHD. NORDIN WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (144MB) | Request a copy

Abstract

injauan awal terhadap pelajar di Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM) Sri Gading mendapati 66% pelajar yang dikaji bersependapat bahawa topik Perimeter, Area and Volume merupakan topic geometri yang paling mudah. Peratusan ini bertentangan dengan 57.3% yang gaga! dalam ujian Matematics 1. Situasi pelajar tidak memahami konsep matematik ini memberi kesan kepada motivasi dan kepuasan pelajar belajar matematik. Justeru, kajian kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri ini dicadangkan bertujuan untuk mengenalpasti tahap motivasi dan kepuasan pelajar setelah melaksanakan pengajaran dan pembelajaran geometri yang diintegrasikan origami. Projek melibatkan kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan terdiri daripada 35 orang pelajar. lnstrumen kajian yang digunakan ialah Course Interest Survey (ClS) yang dipelopori oleh John Keller (1987) dan The New World Level I Reaction Sheets yang dipelopori oleh Jim Kirkpatrick (2008). Nilai Alfa Cronbach untuk kedua-dua instrumen tersebut ialah 0.892. Data tahap motivasi dan kepuasan yang dikumpul dianalisis untuk mendapatkan nilai min dan sisihan piawai, ujian-t, kesan saiz serta korelasi menggunakan perisian SPSS Versi 24. Data penilaian pelajar pula dianalisis menggunakan perisian Microsoft Excel untuk mendapatkan nilai lndeks Purata Akademik (fPA) dan Course Assessment Report (CAR). Dapatan kajian menunjukkan nilai min tahap motivasi kumpulan rawatan yang diintegrasi origami adalah 3.1779 lebih tinggi berbanding min tahap motivasi kumpulan kawalan. Nilai min tahap kepuasan juga berada pada tahap tinggi iaitu 3.2286. Nilai korelasi Pearson, r = .802 menunjukkan terdapat hubungan yang tingg," , ntara tahap rr.otivasi dan tahap kepuasan kumpulan rawatan. Terdapat perbezaan p neap: ian ak:1de!ni;• antara dua kumpulan tersebut dengan nilai IPA 2.76 Ja

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > T Technology (General) > T351-385 Mechanical drawing. Engineering graphics
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 13 Sep 2023 07:33
Last Modified: 13 Sep 2023 07:33
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9977

Actions (login required)

View Item View Item