Konstruk amalan pengurusan risiko sukan ke arah penghasilan kerangka konsep APRS jurulatih sukan Institut Pendidikan Guru Malaysia

Mustaffa, Fatimah (2015) Konstruk amalan pengurusan risiko sukan ke arah penghasilan kerangka konsep APRS jurulatih sukan Institut Pendidikan Guru Malaysia. Doctoral thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img] Text (Copyright Declaration)
FATIMAH MUSTAFFA COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (647kB) | Request a copy
[img]
Preview
Text (24 pages)
24p FATIMAH MUSTAFFA.pdf

Download (2MB) | Preview
[img] Text (Full Text)
FATIMAH MUSTAFFA WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Pengurusan risiko sukan bertujuan untuk mengawal, mengelak dan meminimumkan risiko kemalangan dan kecederaan sukan melalui satu kerangka pengurusan risiko yang standard. Namun, institusi pendidikan di Malaysia tiada kerangka amalan pengurusan risiko sukan (APRS) yang standard untuk diguna pakai oleh guru, pensyarah dan pentadbir sukan bagi mewujudkan sifar risiko dalam sukan, selain untuk meningkatkan pelibatan masyarakat dalam sukan. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti dan membentuk konstruk APRS jurulatih IPG bagi menghasilkan kerangka APRS. Seterusnya, kajian ini juga mengesan sumbangan faktor kompetensi dalam mempengaruhi APRS yang dilaksanakan oleh jurulatih sukan. Di samping itu, kajian ini juga berusaha untuk menguji dan mengesahkan secara empirikal model APRS. Kajian ini melibatkan sampel seramai 39 jurulatih dan 120 atlet dari Institut Pendidikan Guru seluruh Malaysia. Kesemua konstruk dan item APRS mempunyai indeks kebolehpercayaan Cohen Kappa antara 0.75 hingga 0.87, nilai kebolehpercayaan alpha cronbach dan kebolehpercayaan individu ialah 0.99, dan nilai kebolehpercayaan item ialah 0.75. Analisis utama kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang disokong secara kualitatif melalui analisis dokumen serta temu bual pakar. Data kajian telah dianalisis bagi menentukan konstruk APRS, konstruk APRS yang dominan berdasarkan atlet dan jurulatih; Differential Item Functioning (DIF) antara jurulatih dengan atlet, dan antara IPG; Sumbangan kompetensi terhadap APRS; APRS dibina memenuhi kriteria analisis komponen utama dan bersifat unidimensi. Hasil analisis mendapati konstruk APRS yang dominan ialah pengenalpastian, penilaian, pemilihan operasi dan pelaksanaan. Analisis DIF menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara jurulatih dengan atlet, berdasarkan IPG. Analisis juga menunjukkan faktor kompetensi yang menyumbang terhadap APRS ialah pengetahuan dan kemahiran. Ini membuktikan bahawa pengetahuan dan kemahiran ialah faktor jurulatih kompeten terhadap APRS. Konstruk APRS yang dibina bersifat unidimensi dan disahkan memenuhi kriteria analisis komponen utama.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GV Recreation Leisure
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Technology Studies
Depositing User: Mrs. Nur Nadia Md. Jurimi
Date Deposited: 03 Oct 2021 08:01
Last Modified: 03 Oct 2021 08:01
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/1570

Actions (login required)

View Item View Item