Tahap stres dalam kalangan pensyarah kolej vokasional di Johor

Ramlee, Normarina (2015) Tahap stres dalam kalangan pensyarah kolej vokasional di Johor. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img] Text (Copyright Declaration)
NORMARINA BINTI RAMLEE COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (466kB) | Request a copy
[img]
Preview
Text (24 pages)
24p NORMARINA BINTI RAMLEE.pdf

Download (589kB) | Preview
[img] Text (Full Text)
NORMARINA BINTI RAMLEE WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Stres merupakan perkara yang boleh membawa gangguan kepada individu. Sekiranya tidak dicegah akan memberi impak kepada kesihatan dan kehidupan. Bagaimanapun ia boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Begitu juga dengan para guru atau pensyarah. Stres guru banyak dikaitkan dengan bebanan kerja yang berlebihan dan karenah pelajar yang membawa ketidak selesaan dalam pekerjaan. Kini, ditambah lagi dengan perubahan yang telah dialami oleh sistem pendidikan teknik dan vokasional (PTV) iaitu pembaharuan dari Sekolah Menengah Vokasional (SMV) kepada Kolej Vokasional (KV). Namun, ini telah membawa kepada corak sistem kurikulum yang sedikit sebanyak memberi tekanan kepada pensyarah kolej vokasional. Tujuan kajian ini dijalankan adalah bagi mengenal pasti tahap stres dalam kalangan pensyarah kolej vokasional di Johor. Kajian ini dijalankan secara kaedah tinjauan dengan menggunakan set kaji selidik dengan alpha Cronbach adalalah sebanyak 0.813. Seramai 255 orang pensyarah dari 7 buah kolej vokasional di Johor di pilih secara rawak sebagai responden untuk menjawab soal selidik yang telah dibina. Data analisis dianalisis secara deskriptif dan inferensi iaitu dengan menggunakan kekerapan, peratusan, ujian t-bebas dan ANOVA. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa tahap stres dalam kalangan responden adalah sederhana namun terdapatnya tanda-tanda stres dalam kalangan mereka. Tahap stres dalam kalangan pensyarah perempuan lebih tinggi berbanding pensyarah lelaki. Faktor perubahan sistem merupakan faktor dominan berlakunya stres dalam kalangan reponden dengan 29%, diikuti faktor bebanan kerja (23%), faktor karenah pelajar (23%), faktor hubungan interpersonal (13%) dan faktor kekangan masa dan sumber (12%). Dapatan kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap stres dan faktor stres dengan faktor jantina, tetapi didapati terdapatnya perbezaan signifikan antara tahap stres dan faktor stres dengan lokasi kolej.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2801-3095 School administration and organization > LB2832-2844.1 Teaching personnel
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education
Depositing User: Mrs. Nur Nadia Md. Jurimi
Date Deposited: 04 Oct 2021 01:39
Last Modified: 04 Oct 2021 01:39
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/1656

Actions (login required)

View Item View Item