Membina profil pelajar berisiko : satu kajian kes terhadap pelajar kursus sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn

Ahmad Azzudin, Ahmad Hasmudin (2001) Membina profil pelajar berisiko : satu kajian kes terhadap pelajar kursus sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
Text
AHMAD HASMUDIN B. AHMAD AZZUDIN - 24p.pdf

Download (1MB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
AHMAD HASMUDIN B. AHMAD AZZUDIN - declaration.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (213kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
AHMAD HASMUDIN B. AHMAD AZZUDIN - fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Lazimnya kegagalan pelajar-pelajar yang berisiko hanya dapat diputuskan apabila mereka menduduki sesuatu peperiksaan di akhir semester atau kursus. Justeru itu perlu adanya satu sistem yang dapat mengesan kelemahan-kelemahan pelajar tersebut. Oleh yang demikian kajian ini dilakukan sebagai satu indikator untuk mengenai pasti samada pelajar-pelajar Saijana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional berisiko atau pun tidak. Pengenalan pelajar-pelajar berisiko dilakukan berdasarkan kepada keputusan peperiksaan SPM mereka yang ditumpukan kepada empat matapelajaran iaitu Bahasa Inggeris, Matematik Tambahan, Fizik dan Kimia. Keputusan menunjukkan lebih daripada separuh pelajar-pelajar tersebut berisiko tinggi dalam keempat-empat matapelajaran. Namun demikian pengajaran dan penilaian pensyarah tidak memainkan peranan utama dalam mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar tersebut. Begitu juga dengan sikap, daya usaha dan hasrat pelajar-pelajar tidak meletakkan mereka dalam kelompok pelajar berisiko. Akan tetapi satu aspek yang boleh mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar ini adalah dari aspek kemudahan prasarana yang disediakan yang didapati tidak memuaskan. Berlainan pula dengan gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajarpelajar ini iaitu gaya pergerakan yang diadaptasi daripada model pembelajaran Barsch. Gaya pembelajaran mereka ini hanya akan meletakkan mereka sebagai berisiko sekiranya gaya pengajaran pensyarah adalah tidak selari dengan amalan pembelajaran pelajar-pelajar ini.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1050.9-1091 Educational psychology
Divisions: Faculty of Technical and Vocational Education > Department of Vocational Education
Depositing User: Miss Nur Rasyidah Rosli
Date Deposited: 31 Oct 2021 03:39
Last Modified: 31 Oct 2021 03:39
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/2177

Actions (login required)

View Item View Item