Tingkatkan kompetensi penjawat awam untuk kekalkan prestasi dan relevan di mata masyarakat

Md Nor, Noranifitri (2020) Tingkatkan kompetensi penjawat awam untuk kekalkan prestasi dan relevan di mata masyarakat. In: Pena birokrasi. Penerbit UTHM, pp. 145-152. ISBN 978-967-2389-99-6

[img] Text
Bab12.pdf
Restricted to Registered users only

Download (88kB) | Request a copy

Abstract

Kerajaan merupakan sebuah komponen pentadbiran penting dalam sesebuah negara. Kecekapan dalam aspek pengurusan dan pentadbiran perkhidmatan awam yang komprehensif dapat dilaksanakan melalui pengurusan dan pentadbiran yang berasaskan kompetensi diri dan organisasi. Menurut Helen Iris Bound (2013), dalam Sistem Kelayakan Kecekapan Tenaga Kerja, kompetensi bermaksud keupayaan untuk melaksanakan tugas atau fungsi kerja tertentu dengan berasakan pengetahuan yang betul, kemahiran dan sikap. Pengetahuan, kemahiran dan sikap adalah komponen keperluan dan kegunaan seseorang dalam pekerjaan yang boleh dilihat dan boleh diukur dan akhirnya membentuk asas kepada kriteria kecekapan. Kompetensi penjawat awam penting untuk memastikan penjawat awam kekal berprestasi dan relevan di mata masyarakat. Prestasi merujuk kepada Dewan Bahasa dan Pustaka adalah hasil dan mutu yang diperoleh dalam menjalankan sesuatu tugas atau pencapaian. Prestasi penjawat awam sentiasa dinilai oleh masyarakat kerana masyarakat berhak untuk mendapatkan perkhidmatan yang baik daripada pihak kerajaan

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: Civil service--Malaysia; Public administration--Malaysia; Civil service ethics--Malaysia; Government publications--Malaysia
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BJ Ethics
D History General and Old World > DS Asia
Depositing User: Mrs. Siti Noraida Miskan
Date Deposited: 03 Jan 2022 02:55
Last Modified: 03 Jan 2022 02:55
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/3023

Actions (login required)

View Item View Item