Persepsi pelajar terhadap keberkesanan pengajaran guru pengajian keusahawanan: satu kajian di Sekolah Menengah Teknik Alor Setar, Kedah

Yahya, Noor Faizah (2004) Persepsi pelajar terhadap keberkesanan pengajaran guru pengajian keusahawanan: satu kajian di Sekolah Menengah Teknik Alor Setar, Kedah. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.

[img]
Preview
Text
24p NOOR FAIZAH YAHYA.pdf

Download (675kB) | Preview
[img] Text (Copyright Declaration)
NOOR FAIZAH YAHYA COPYRIGHT DECLARATION.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (197kB) | Request a copy
[img] Text (Full Text)
NOOR FAIZAH YAHYA WATERMARK.pdf
Restricted to Registered users only

Download (22MB) | Request a copy

Abstract

Kajian ini memfokuskan kepada aspek keberkesanan pengajaran guru, iaitu dari segi sikap, kemahiran komunikasi dan kaedah pengajaran guru me1a1ui persepsi pelajar. Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik dan temubual. Data melalui soal selidik telah didapati daripada lima puluh orang pelajar yang mengambil mata pelajaran Pengajian Keusahawanan di Seko\ah Menengah Teknik Alor Setar, Kedah. Metodologi kajian kedua yang digunakan ialah temubua1, iaitu kepada dua orang guru yang berkaitan. Keseluruhan data yang diperolehi daripada soa\ selidik diana\isis dengan menggunakan Statistical Package For Social Sciences (SPSS) versi 11.0 untuk mendapatkan jumlah skor dan korelasi. Hasil kajian menunjukkan terdapat korelasi positif antara sikap, komunikasi dan kaedah pengajaran dengan keberkesanan pengajaran melalui persepsi pelajar. Kesimpulannya, persepsi pelajar merupakan antara e1emen penting yang boleh digunakan untuk mengetahui keberkesanan pengajaran guru

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory
H Social Sciences > HB Economic Theory > HB522-715 Income. Factor shares
Depositing User: Mrs. Sabarina Che Mat
Date Deposited: 21 Jul 2022 04:14
Last Modified: 21 Jul 2022 04:14
URI: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/7376

Actions (login required)

View Item View Item