Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kaj1an kes di kuittho

Harun, Norwani (2001) Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kaj1an kes di kuittho. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

[img]
Preview
PDF
1165Kb

Abstract

Perkembangan teknologi di alaf baru ini telah menampakkan kepentingan teknologi maklumat sebagai suatu alat yang penting dan telah meresapi semua aspek kehidupan termasuklah di dalam bidang pendidikan. Pensyarah menggunakan teknologi maklumat sebagai media yang membantu proses pengajaran dan pembelajaran dikatakan menghadapi pelbagai cabaran dalam menggunakan teknologi tersebut. Kajian ini tertumpu kepada usaha mengenal pasti apakah cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pensyarah dalam mengaplikasikan penggunaan teknologi maklumat semasa proses pengajaran. Seramai 37 orang pensyarah dari Fakulti Teknologi Kejuruteraan telah terlibat sebagai responden. Program SPSS Versi 6.0 telah digunakan bagi menganalisa data yang diperolehi dan statistik deskriptif telah digunakan untuk menganalisa dapatan.Dapatan menunjukkan bahawa terdapat beberapa cabaran yang dihadapi oleh pensyarah dalam mengaplikasikan penggunaan teknologi maklumat semasa proses pengajaran seperti kekurangan latihan penggunaan teknologi maklumat, kekurangan perkakasan yang mencukupi dan terkini serta perisian yang kurang bersesuaian dengan bidang pengajaran.

Item Type:Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords:Computer-assisted instruction,Educational technology
Subjects:L Education > LB Theory and practice of education
Divisions:Faculty of Technical Education > Department of Professional Education
ID Code:627
Deposited By:Khairunnisa Ahmad
Deposited On:01 Feb 2011 08:54
Last Modified:29 Apr 2011 14:41

Repository Staff Only: item control page